MEB 2013 OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI’NDA YER ALAN GÜNE BAŞLAMA VE GÜNÜ DEĞERLENDİRME ZAMANI’NIN ETKİN UYGULANMASINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN, MÜDÜR VE AKADEMİSYEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MERVE NUR YILDIZ

Danışman: Zeynep Fulya Temel

Özet:

Bu araştırmanın amacı MEB 2013 okul öncesi eğitim programında yer alan güne başlama ve günü değerlendirme zamanının uygulanmasına ilişkin, öğretmen, müdür ve akademisyen görüşlerinin incelenmesidir. Araştırma betimsel araştırma modelindedir. Verilerin toplanmasında araştırmacı tarafından öğretmen, müdür ve akademisyenler için hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme soruları kullanılmıştır. Veri toplama yöntemi olarak öğretmenler için yarı yapılandırılmış görüşme ve gözlem tekniği; akademisyenler ve müdürler için yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Sakarya ilinde  MEB’e bağlı bağımsız anaokullarında görev yapan on müdür, bağımsız anaokullarında görev yapan 10 okul öncesi öğretmeni ve dokuz ilde on üniversitede program ve uygulama derslerine giren, en az Dr. ünvanına sahip olan on akademisyen oluşturmuştur. Öğretmenler, müdürler ve akademisyenlerden toplanan veriler iki farklı kişi tarafından kodlanarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonunda öğretmenlerden üçünün güne başlama zamanını uygulamadığı, yedi tanesinin uyguladığı; üçünün güne başlama zamanını gerekli bulduğu, ikisinin her gün gerekli olmadığını düşündüğü ve kalan beş öğretmenin gereklilik durumu ile ilgili bir açıklamada bulunmadığı tespit edilmiştir. Güne başlama zamanında en çok yaşanan sorunun çocukların aynı anda okula gelmeyişi olduğu, güne başlama zamanının daha etkili uygulanması için en çok merak uyandırıcı materyal desteğinin sağlanması önerilmiştir. Öğretmenlerden yalnızca dördünün günü değerlendirme zamanını uyguladığı, altısının ise uygulamadığı; beşinin günü değerlendirme zamanını gerekli bulduğu ve beş öğretmenin gereklilik durumu ile ilgili bir açıklamada bulunmadığı tespit edilmiştir. Öğretmen, müdür ve akademisyen görüşleri karşılaştırıldığında, üç meslek grubunun ortak olarak görüşü olarak güne başlama zamanının çocuğu özgürleştirme noktasında fayda sağladığı; güne başlama zamanında en çok yapılan uygulamanın da ortak görüş olarak selamlaşma, yoklama, gün içinde yapılacaklar hakkında sohbet, okul dışı yaşantılar hakkına sohbet ve fiziksel aktivite olduğu saptanmıştır. Üç meslek grubunun ortak görüşü olarak günü değerlendirme zamanının gün içindeki ilgi çeken durumların ve etkinliklerin belirlenmesini sağlama noktasında fayda sağladığı, günü değerlendirme zamanında en çok yapılan uygulamanın da ortak görüşün de gün içinde yapılanların hatırlanması ve pekiştirilmesi olduğu tespit edilmiştir.

Anahtar Kelimeler : Okul Öncesi Eğitim Programı, Güne Başlama Zamanı, Günü

Değerlendirme Zamanı