Öğrenme güçlüğüne sahip öğrencilerin uzunluk kavramına ilişkin öğrenme yol haritaları: Öğretim deneyi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DİLŞAD GÜVEN AKDENİZ

Danışman: Ziya Argün

Özet:

Türk Milli Eğitim sistemini düzenleyen temel düşünce ve kurallardan biri eğitimde

"Genellik ve Eşitlik” ilkesi iken, bir diğeri ise “Ferdin ve Toplumun İhtiyaçları” ilkesidir.

Bu temel düşünceler ışığında, Türk eğitim sistemi tüm bireylere, onların farklılıklarına ve

ihtiyaçlarına duyarlı ve yüksek beklentiler çerçevesinde organize edilmiş eğitim fırsatları

sunmayı amaçlar. Öğrenme güçlüğüne sahip öğrencilerin heterojen yapısı, öğrenme

güçlüğünün sebeplerinin ve tanılanma kriterlerinin tüm dünyada uzlaşılmış bir biçimde

ortaya konulamaması, öğrenme güçlüğüne sahip öğrencilerin matematiksel düşünme ve

öğrenmelerini derinlemesine inceleyen araştırmaları geciktirmiş ve bu öğrencilere sunulan

öğretimin kalitesi yeterli düzeye ulaşamamıştır. Bu çalışmada, öğrenme güçlüğüne sahip

öğrencilerin uzunluk kavramına ait öğrenme yol haritalarının ortaya çıkarılması

amaçlanmaktadır. Öğretim deneyi yöntemine sahip olan araştırmanın katılımcıları 9 ve 10

yaşlarında öğrenme güçlüğüne sahip iki öğrencidir. Katılımcılar amaçlı örnekleme

yöntemlerinden kolay ulaşılabilir ve ölçüt örnekleme yöntemleri kullanılarak belirlenmiştir.

Katılımcıların belirlenmesinde ilk olarak, öğrencilerin Rehberlik ve Araştırma Merkezi

(RAM) tarafından verilen bir raporla öğrenme güçlüğüne sahip olduklarının ve eşlik eden

başka bir yetersizliğe sahip olmadıklarının onaylanmış olması gözetilmiştir. Bunun yanında

öğretmenlerinden alınan bilgiler doğrultusunda, öğretimsel seviyede okuma (hecelemeden

doğru okuyabilme) becerisine sahip olan ve RAM tarafından verilen modülde matematik

dersine ait kazanımlara sahip olan öğrencilerin seçilmesine dikkat edilmiştir. Araştırmada

öğrencilerin öğrenme yol haritalarına dair varsayımlara veri sağlaması amacıyla klinik

görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Gerçekleştirilen ilk klinik görüşmelere göre tahmin edilen

öğrenme yol haritaları çerçevesinde tasarlanan her bir öğretim oturumunun öncelikle pilot

çalışması yapılmış, daha sonra öğretim deneyi gerçekleştirilmiştir. Her bir öğretim

oturumunun mikro analizi yapılarak, tahmini öğrenme yol haritası gözden geçirilmiş ve bir

vi

sonraki öğretim oturumu tasarlanmıştır. Tahmini öğrenme yol haritalarının elde edilen

verilere, öğrencilerden alınan dönütlere göre sürekli gözden geçirilmesi, yenilenmesi ve

değiştirilmesi söz konusu olmuştur. Araştırma boyunca gerçekleştirilen, öğrencinin

düşünme ve öğrenmesinin, öğretimin, pedagojik etkinliklerin ve öğretim amaçlarının eş

zamanlı ve sürekli analizini içeren mikro analizler, öğrenme yol haritasını elde etmek için

gerçekleştirilen makro analizlere hizmet etmiştir. Birbirleriyle ilişkili öğretim amaçlarına

hizmet eden öğretim oturumlarının makro analizi ise öğrenme yol haritalarını ortaya

çıkarmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, 9 ve 10 yaşlarında öğrenme güçlüğüne

sahip öğrencilerin öğretim öncesi seviyede, literatürde yer alan öğrenme yol haritalarına göre

7 yaşa ait gelişim seviyesinde olduğu ve 4 ay süren bir öğretim deneyi ile 8 yaş seviyesine

ulaşabildiği görülmüştür. Öğrencilerin nitelikleri tanıma, doğrudan ve dolaylı karşılaştırma,

geçişlilik ilkesi, uzunluğun niceliksel olarak toplamsal olması ve uzunluğun sürekliliğini

içeren niteliklerin korunumu ilkesi, aynı uzunluğun farklı büyüklükte birimlerle

ölçülebilmesi, farklı ölçme birimleri kullanıldığında farklı sayıların aynı uzaklığı temsil

etmek için kullanılabilmesi, birim uzunluğu ile ölçüm sonucu arasındaki ters ilişki ve

birimlerin yinelenmesi bağlamında belirlenen öğretim amaçlarını gerçekleştirebildiği

görülmüştür. Öğrenciler niteliğin farklı temsillerini tanıma, birim kavramı, standart birimler,

birim ve ölçülen nesne arasındaki parça-bütün ilişkisi ve yer kaplama özelliği

karakteristiklerinde çeşitli güçlükler yaşamışlardır. Öğretim ile ulaşılamayan bu adımların,

öğrencilerin uzunluk kavrayışıyla ilgili olmasının yanında matematik kaygı durumu, görseluzamsal

yetenek, kesir bilgisi ve aritmetik işlemlerde yaşanan güçlüklerden kaynaklandığı

düşünülmektedir.

Anahtar Kelimeler : Öğrenme güçlüğüne sahip öğrenciler, uzunluk kavramı, öğrenme yol

haritaları, öğretim deneyi