Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: EZGİ KAYA
Danışman: AYŞE SERT ÇIBIK
Özet:Bu çalıĢmada öğrenme ve öğretme süreci içerisinde uygulanan proje tabanlı öğrenme yöntemine iliĢkin yaĢanılan sorunlar ve güçlüklerin belirlenmesi ve bu problem ile güçlüklerin çözülmesi için çözüm önerileri geliĢtirilmesi amaçlanmaktadır. ÇalıĢma nicel ve nitel verilerin birlikte kullanıldığı karma araĢtırma yöntemlerinden açıklayıcı desen yöntemine göre tasarlanmıĢtır. ÇalıĢma, 2017-2018 eğitim-öğretim yılı bahar yarıyılında Ankara ili ve ilçelerine bağlı Milli Eğitim Müdürlüğü bünyesinde yer alan eğitim-öğretim kurumlarında gerçekleĢtirilmiĢtir. ÇalıĢmada örneklem seçimi amaçsal örnekleme yöntemlerinden tipik durum örneklemesine göre yapılmıĢtır. ÇalıĢmanın nicel bölümü kapsamında 81 Fen Bilimleri, 107 Ġlköğretim Matematik öğretmenine, nitel bölümü kapsamında ise 4 Fen Bilimleri, 4 Ġlköğretim Matematik öğretmenine ulaĢılmıĢtır. Öğretmenlere nicel veri toplama aracı olarak “Proje Tabanlı Öğrenme YaklaĢımı Üzerine vii Uygulama Güçlük Ölçeği”, nitel veri toplama aracı olarak “Proje Tabanlı Öğrenme Yöntemine ĠliĢkin GörüĢme Formu” uygulanmıĢtır. ÇalıĢmada nicel veriler SPSS 22.0 paket programı kullanılarak bağımsız gruplar t-Testi ve Tek yönlü ANOVA testleri ile analiz edilmiĢtir. Nitel verilerin çözümlenmesinde ise içerik analizi kullanılmıĢtır. ÇalıĢmanın nicel analizi sonucunda cinsiyet açısından öğretmenlerden kaynaklı sorunlar alt boyut puanlarının istatistiksel olarak anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiĢtir. Buna göre bayan öğretmenlerin proje tabanlı öğrenme konusunda erkek öğretmenlere oranla daha fazla sorunla karĢılaĢtığı, bu sorunlara yönelik uyguladıkları çözüm yöntemlerinde daha fazla zorlandıkları tespit edilmiĢtir. Öğrenim durumları açısından fiziki çevre yapısından kaynaklı sorunlar, branĢ açısından ise öğretmenlerden kaynaklı sorunlar alt boyut puanlarının istatistiksel olarak anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiĢtir. Bu alt boyut sonuçlarına göre lisansüstü mezunu olan öğretmenler ile ilköğretim matematik öğretmenleri proje tabanlı öğrenme yöntemi konusunda daha fazla güçlük yaĢamaktadır. Diğer yandan mezun olunan fakülte, mezun olunan bölüm, mesleki deneyim değiĢkenlerinin öğretmenlerin proje tabanlı öğrenme yöntemi konusunda yaĢadıkları zorluklarda istatistiksel anlamlı farklılık göstermemektedir. Kurum değiĢkeni açısından ise fiziki çevre yapısından kaynaklı sorunlar alt boyut puanlarının istatistiksel olarak anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiĢtir. Bu alt boyut sonucuna göre özel okuldaki öğretmenler proje tabanlı öğrenme yöntemi konusunda daha fazla güçlük yaĢamaktadır. AraĢtırmanın nitel analizi sonucunda, devlet ve özel okullardaki öğretmenlerin proje sürecine iliĢkin görüĢleri zamanın yeterli olmaması ve konu bulmakta zorlanılması üzerine yoğunlaĢırken öğrencilere yönelik görüĢleri ise öğrencilerin sorumluluk almada yaĢadığı sıkıntılar üzerine olmuĢtur. Öğretmenlerin fiziki koĢullara yönelik görüĢlerinde devlet okulu öğretmenleri proje tabanlı öğretim yönteminin uygulamasında özellikle fen bilgisi tabanlı projelerde materyal yetersizliğine dikkat çekerken özel okul öğretmenleri böyle bir sorunla karĢılaĢmadıklarını belirtmiĢlerdir. Özel ve devlet okulu öğretmenlerinin proje çalıĢmalarına iliĢkin programdaki yeterlilik düzeyine iliĢkin görüĢlerinde öne çıkan görüĢ, matematik projelerinin genellikle teori tabanlı olması ve uygulamaya yönelik projelerin yetersizliği olmuĢtur.