GAZİ EĞİTİM FAKÜLTESİNİN 1982-2004 YILLARI ARASINDAKİ TARİHSEL GELİŞİMİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Abdulkadir ATAKUL

Danışman: ŞAKİR BERBER

Özet:

Bu araştırmada Gazi Eğitim Fakültesi'nin 1982-2004 yılları arasında nasıl bir gelişme gösterdiği incelenerek, Türk öğretmen yetiştirme sistemindeki yeri ve önemi ele alınmıştır. Ortaokullara öğretmen yetiştirmek amacıyla 1926-1927 öğretim yılında Orta Muallim Mektebi adıyla kurulan ve 1978'e kadar Gazi Eğitim Enstitüsü adıyla hizmet veren, 1979-80 öğretim yılında öğrenim süresi 3 yıldan 4 yıla çıkarılarak Gazi Yüksek Öğretmen Okulu adıyla yeniden yapılandırılan bu kurum, öğretmen yetiştirme görevinin üniversitelere devredilmesiyle birlikte 1982 yılında Gazi Eğitim Fakültesi adıyla Gazi Üniversitesine bağlanmıştır. Bununla yeni bir yapı, statü ve işleyişe kavuşan Gazi Eğitim Fakültesi 1982 yılından günümüze önemli gelişmeler göstermiştir. Bu gelişmelerden ilki 1992 yılında yapılan düzenleme ile (4 yıllık) Eğitim Yüksek Okulları, Eğitim Fakültelerine sınıf öğretmenliği bölümü olarak eklenmiştir. Yine bu düzenleme ile Beden Eğitimi ve Spor Bölümü, Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu olarak Rektörlük merkezine bağlanmıştır. 1994 yılı sonunda başlayan ve 1998 yılında tamamlanan YÖK/Dünya Bankası Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi Projesi kapsamında eğitim fakültelerinin yeniden yapılandırılması gerçekleştirilmiştir. Yeniden yapılandırma çerçevesinde İlköğretim ile Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümleri açılmış, fakültenin orta öğretime öğretmen yetiştirmeyi amaçlayan bölümleri 5 yıllık; ilköğretime yönelik bölümleri 4 yıllık eğitim-öğretim programları uygulayacak şekilde yeniden düzenlenmiştir. Bütün bu düzenlemeler sürecinde önemli aşamalar kaydeden Gazi Eğitim Fakültesi; örgün ve yaygın eğitimin her kademesi için öğretmen, yönetici, denetici ve uzman yetiştirmede köklü geçmişinden getirdiği birikim ve deneyimin çağdaş kuramlar ve araştırmalar yoluyla ortaya koyduğu bilgilerle bütünleştirerek, öğretmen eğitiminde, ulusal ve uluslar arası düzeyde eğitim politikalarının yönlendirilmesinde, bilimsel bilgi üretme ve yaymada önemli bir yere sahip olmuştur.