Lise Öğrencilerinin Anne Baba Tutum Algıları İle Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Kübranur Ulutaş

Danışman: AYŞE DİLEK ÖĞRETİR ÖZÇELİK

Özet:

Bu çalışmada Malatya ili sınırları içerisindeki farklı liselerde eğitim görmekte olan 9. ve 12. sınıf lise öğrencilerinin durumluk ve sürekli kaygı düzeyleri ile anne baba tutumları arasındaki ilişki ve sosyodemografik değişkenlerin kaygı düzeyleri ile algılanan anne baba tutumları üzerindeki etkisi incelenmiştir. Araştırmada 358 lise öğrencisine Kişisel Bilgi Formu, Durumluk-Sürekli Kaygı Ölçeği ile Anne Baba Tutum Ölçeği uygulanmıştır. Veriler normal dağılım gösteren ikili değişkenler için t-testi, normal dağılım gösteren ikiden fazla değişkenler için ANOVA analizi, hangi gruplar arasında farklılık olduğunu belirlemek için LSD testi, sürekli ve durumluk kaygı ile anne baba (demokratik, koruyucu ve otoriter) tutumlarını değerlendirme düzeyleri arasında ilişkinin olup olmadığını ve yönünü belirlemek için Pearson Korelasyon Analizi uygulanmıştır. Cinsiyet, yaş ve sınıf değişkenlerine göre durumluk ve kaygı düzeylerinde istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığın olduğu görülmüştür. Kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre sürekli kaygı düzeyleri daha yüksek bulunmuştur. 16 yaş ve üzerindeki öğrencilerin durumluk kaygı düzeyleri 15 yaşındaki öğrencilere göre daha yüksek bulunmuştur. 12. sınıftaki öğrencilerin 9. sınıftaki öğrencilere göre durumluk kaygı düzeyleri daha yüksek çıkmıştır. Cinsiyet, yaş, sınıf kademesi, annenin çalışma durumuna göre algılanan anne baba tutumlarında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığın olduğu görülmüştür. Kız öğrenciler anne ve babasında demokratik tutumu daha fazla algılarken, erkek öğrenciler koruyucu ve otoriter tutumları daha fazla algılamışlardır. 15 yaşındaki öğrenciler anne ve babasını daha fazla demokratik tutumda algılarken, 16 yaş ve üstündeki öğrenciler anne ve babasını daha fazla otoriter algılamışlardır. 9. sınıftaki öğrenciler anne babasını daha fazla demokratik tutumda algılarken, 12. sınıftaki öğrenciler anne ve babasını daha fazla otoriter tutumda algılamıştır. Burs alan öğrenciler anne ve babasını daha fazla koruyucu tutumda algılamışlardır. Çalışmayan anneye sahip öğrenciler çalışan anneye sahip öğrencilere göre annesini daha fazla koruyucu tutumda algılamışlardır. Babanın çalışma durumuna göre algılanan anne baba tutumlarında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Durumluk ve sürekli kaygı düzeyleri ile algılanan anne baba tutumları arasında anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Demokratik tutum ile durumluk ve sürekli kaygı düzeyleri arasında negatif yönde, koruyucu ve otoriter tutum ile durumluk ve sürekli kaygı düzeyleri arasında pozitif yönde bir ilişki bulunmuştur.