Jean Baptiste Breval Op.40 No.1 C Majör Viyolonsel Sonatının Teknik ve Biçimsel Analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, MÜZİK EĞİTİMİ BİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEMİH ÇOŞKUN

Danışman: Selçuk Bilgin

Özet:

Bu araştırma viyolonsel eğitiminde başlangıç seviyesinde, melodik yapısı, ritmik yapısı, ve müzik yazısı ile çalınacak ilk tam sonat sayılan, Jean Baptiste Breval “Op.40 No.1 Do Majör Viyolonsel Sonatı”nın, müzikal-teknik ve biçimsel özelliklerinin saptanması, ulaşılan bilgilerin yorumlanmasını amaçlamaktadır. Eserde bulunan müzikal-teknik ve biçimsel-armonik özellikler, analiz yöntemi aracılığıyla tespit edilmiş, literatür tarama ile elde edilen bilgiler ışığında yorumlanmıştır. Eser “Allegro” ve “Rondo” bölümü olarak iki bölümden oluşur. Araştırma da her iki bölüm ayrı ayrı incelenmiştir. Eserin bölümlerinin müzikal, teknik özellikleri; yay teknikleri (Sağ el), parmak teknikleri (sol el), konumlar ve nüanslar başlıklarıyla, biçimsel özellikleri ise biçimsel özelliklerin işlendiği özet tablolarla ele alınmıştır. Sonuç olarak, bu araştırmada, Klasik Dönem müzik özellikleri, Jean Baptiste Breval’in müzikal anlayışı, ve öğretmen kişiliği hakkında , “Op.40 No.1 Do Majör Viyolonsel Sonatı” analizinin yoluyla bilgi verilmiştir. Ayrıca araştırmanın sonucunda bir eseri çalarken nasıl düşünülmesi, nasıl seslendirilmesi, hangi bilgilere yoğunlaşılması ve öncelik verilmesi gerektiği hakkında viyolonsel öğrencilerine, hangi adımlarla ilerleyeceği ve hangi adımları öğreteceği hakkında viyolonsel eğitimcilerine bakış açısı verecek, faydalı ve ayrıntılı bir kaynak olabileceği düşünülmektedir.

Anahtar Kelimeler: Müzik, Jean Baptiste Breval, Viyolonsel, Sonat, Viyolonsel Eğitimi, Klasik Dönem, Analiz