Kariyere ilişkin ebeveyn desteği ölçeği'nin Türkçe'ye uyarlama çalışması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Aysun Güneş

Danışman: FERİDE BACANLI

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı orjinali Turner, Brissett, Lapan, Udipi ve Ergun (2003) tarafından geliştirilen Kariyere İlişkin Ebeveyn Desteği Ölçeği-KİEDÖ (The Career-Related Parent Support Scale-CRPSS)'ni Türk ortaokul öğrencilerine uyarlamaktır. Ayrıca KİEDÖ'den alınan puanlarının cinsiyete, sınıf düzeyine, algılanan sosyo-ekonomik düzeye ve algılanan akademik başarıya göre farklılaşıp farklılaşmadığının incelenmesi de amaçlanmıştır. Çalışma grubu, 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Ankara il merkezindeki ortaokullarda öğrenim gören 438 (218 kız ve 220 erkek) 7. ve 8. sınıf öğrencilerinden oluşturulmuştur. KİEDÖ'nün yapı geçerliğini belirlemek için verilere doğrulayıcı faktör analizleri uygulanmıştır. KİEDÖ'nün orijinalindeki gibi 4 faktörlü (Araçsal Yardım, Kariyere İlişkin Modelleme, Sözel Teşvik, Duygusal Destek) olduğu doğrulanmıştır. KİEDÖ'nün güvenirliğini belirlemek için; iç tutarlık katsayısı .93, kararlılık katsayısı .90 bulunmuştur. Bu bulgular KİEDÖ'nün geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu Türk ortaokul öğrencilerinin kariyere ilişkin algıladıkları ebeveyn desteğini ölçmede kullanılabileceğini göstermektedir. KİEDÖ'den alınan puanlar algılanan sosyo-ekonomik düzeye ve algılanan akademik başarıya göre anlamlı şekilde farklılaşmaktadır. Fakat, KİEDÖ'den alınan puanlar cinsiyete ve sınıf düzeyine göre farklılaşmamaktadır. Araştırmanın sonuçları ilgili literatür ve teorik görüşler çerçevesinde tartışılmıştır. KİEDÖ gelecekte yapılacak betimsel ve deneysel araştırmalarda araştırmacılar tarafından çocuklarının kariyer gelişimlerine ailelerinden algıladıkları desteğinin ölçümesinde kullanılabileceği önerilmektedir.