BİLİM ŞENLİKLERİNİN ORTAOKUL 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ, MOTİVASYON, FEN BİLİMLERİ DERSİ VE BİLİME YÖNELİK TUTUMLARINA ETKİSİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AHMET ÇELİK

Danışman: Halil İbrahim Yıldırım

Özet:

Bu araştırma bilim şenliklerinin ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerisine, fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarına, fen dersine ve bilime yönelik tutumlarına nasıl bir etkisi olduğunu incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma yarı deneysel yöntem, ön test son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma 2016- 2017 eğitim-öğretim yılında Ankara ilindeki bir devlet ortaokulunda öğrenim gören 8. sınıf öğrencileri üzerinde 18 haftalık bir deneysel işlem süresinde gerçekleştirilmiştir. Kontrol grubunda 31, deney grubunda 29 olmak üzere 60 öğrenci araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Araştırma verileri “Problem Çözme Beceri Ölçeği”, “Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği”, “Fen Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” ve “Bilime Yönelik Tutum Ölçeği” ile toplanmıştır. Veriler Bağımsız Gruplar İçin t-Testi ve Bağımlı Gruplar için t-Testi analizleriyle çözümlenmiştir Araştırmanın deneysel işlem süreci kontrol ve deney grubunda araştırmacı tarafından yapılmıştır. Kontrol grubunda deneysel bir uygulama yapılmamıştır. Fen bilimleri dersi öğretim programı temel alınarak öğrenci merkezli öğretim gerçekleştirilmiştir. Deney grubunda da kontrol grubunda olduğu gibi fen bilimleri dersi öğretim programı temel alınarak öğretim yapılırken, bilim şenliği çalışmalarına yer verilmiştir. 18 haftalık bilim şenliği hazırlık çalışmaları sonunda, öğrenciler tarafından hazırlanan projeler ve etkinlikler ziyaretçilere bir gün boyunca

sunulmuştur. Araştırmada bilim şenliği çalışmalarına katılan deney grubundaki öğrencilerin problem çözme becerilerinin, fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarının, fen dersine yönelik tutumlarının ve bilime yönelik tutumlarının anlamlı seviyede arttığı, kontrol grubu öğrencilerinin problem çözme becerisi, motivasyon ve tutumlarında ise anlamlı bir gelişim gerçekleşmediği sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuca dayanarak fen öğretim sürecinde bilim şenlikleri gibi bilimsel etkinliklere de yer verilmesi önerilebilir.

Anahtar kelimeler : Bilim şenliği, fen eğitimi, fen dersine yönelik tutum, fene yönelik

motivasyon, problem çözme, bilime yönelik tutum