Teknoloji Destekli İşbirliğine Dayalı Ve Bireysel Yazma Uygulamalarının Türkçe Yazma Eğitimine Etkisinin İncelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Esra ERGÜL SÖNMEZ

Danışman: HASAN ÇAKIR

Özet:

Bu araştırmanın amacı Viki destekli, ağ günlüğü destekli ve geleneksel sınıf ortamında yazma eğitiminin 8. sınıf öğrencilerinin yazılı anlatım becerileri, akademik katılım, yazma motivasyonu, yazmaya yönelik tutum ve teknoloji kullanma yeterliliği düzeylerine etkilerinin incelenmesidir. Bu amaçla nicel ve nitel araştırmanın birlikte kullanıldığı karma araştırma yöntemlerinden açıklayıcı araştırma yöntemine başvurulmuştur. Araştırmanın deneysel işlem kısmında ön test- son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. İki deney bir kontrol grubu olmak üzere üç grup üzerinde deney öncesi ve sonrasında ölçüm yapılmıştır. Araştırmaya toplam 71 öğrenci katılmıştır. Verilerin analizi için karışık ölçümler için iki faktörlü ANOVA işlemi uygulanmıştır. Sonuçlar, öğrenme ortamının işbirlikli ya da bireysel olarak yapılandırılmasının yazmaya ilişkin eğitsel çıktılar üzerinde etkisi olmadığını göstermiştir. Bunun yanında Viki destekli ve ağ günlüğü destekli yazma etkinliklerine katılan öğrencilerin yazılı anlatım becerisi puanlarının geleneksel sınıf ortamında yazma etkinliklerine katılan öğrencilerin puanlarından anlamlı oranda daha yüksek olduğu bulunmuştur. Bu nedenle, bu araştırmada yazılı anlatım becerisinin gelişiminde öğretim teknolojilerinin etkili olduğu ancak öğrenme ortamının işbirlikli ya da bireysel olmasının etkili olmadığı tespit edilmiştir. Dolayısıyla Viki ve ağ günlüğü gibi web 2.0 teknolojileri yazma eğitiminde başarıyı artırmak amacı ile kullanlabilir. Böylelikle öğrencilerin yazılı anlatımlarının gelişimine katkıda bulunulabilir. Ayrıca işbirlikli ya da vii bireysel olarak kullanılabilen diğer web 2.0 teknojilerinden de yararlanılabilir. Araştırma sonrasında yapılan odak grup görüşmelerinin içerik analizi sonuçları, özellikle işbirlikli öğrenme etkinliklerinin gerçekleştirildiği Viki destekli grupta öğrencilerin öğrenme ortamına karşı daha olumlu algılara sahip olduğunu göstermiştir. Yazma etkinliklerinin bireysel olarak gerçekleştirildiği grupta ise, ağ günlüğü destekli öğretimin öğrenciler üzerinde bıraktığı memnuniyetin yanı sıra, olumsuz algıların yansıtıldığı görülmüştür. Nicel ve nitel araştırma sonuçları birlikte değerlendirildiğinde, gerekli fiziksel koşulların sağlanması durumunda yazma eğitimi için Viki ve ağ günlüğü kullanılmasının eğitsel çıktılara olumlu katkılarda bulunacağı söylenebilir.