Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ENES ÖZKAN
Danışman: İBRAHİM KISAÇ
Özet:Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin mutluluk korkusu düzeyleri ile kişilik özellikleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada ayrıca üniversite öğrencilerinin mutluluk korkusu düzeyleri, cinsiyet, anne ve baba eğitim düzeyi ve aile gelir düzeyi değişkenlerine göre incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılında öğrenim görmekte olan 191 kadın, 52 erkek olmak üzere toplam 243 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada Mutluluk Korkusu Ölçeği, Hacettepe Kişilik Envanteri ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırma ilişkisel tarama modeline dayalı betimsel bir çalışmadır. Verilerin analizinde betimsel ve ileri istatistik teknikleri kullanılmıştır. Uygulanan her bir testten alınan puanlar arasındaki ilişkinin belirlenmesi için Pearson Momentler Çarpım Korelasyon Katsayısı uygulanmıştır. Değişken türüne göre ikili gruplarda bağımsız gruplar t-testi uygulanırken anne eğitim düzeyi ve baba eğitim düzeyi, gelir düzeyi gibi ikiden fazla gruplandırılan değişkenlerde tek yönlü varyans analizi uygulanmıştır. Elde edilen veriler sonucunda üniversite öğrencilerinde mutluluk korkusu ile kendini gerçekleştirme, duygusal kararlılık, nevrotik eğilim, psikotik belirti, sosyal ilişki, antisosyal eğilimler arasında negatif yönlü, orta düzeyde, anlamlı bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. Mutluluk korkusu ile aile ilişkileri ve sosyal normlar arasında ise negatif yönlü, düşük düzeyde, anlamlı ilişki olduğu sonucu ortaya çıkmıştır. Ayrıca üniversite öğrencilerinin mutluluk korkusu düzeylerinin, bireylerin cinsiyet, anne eğitim düzeyi, baba vi eğitim düzeyi ve aile gelir düzeyi değişkenlerine göre anlamlı olarak farklılaşmadığı ortaya çıkmıştır.