İLKÖĞRETİM OKULU ÖĞRETMENLERİNİN, OKUL - AİLE VE TOPLUM İLİŞKİLERİNE YÖNELİK PERFORMANSLARININ İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Görsev YILMAZ

Danışman: FİGEN EREŞ

Özet:

Bu araştırmanın amacı ilköğretim okulu öğretmenlerinin genel yeterlilikleri kapsamında okul, aile ve toplum ilişkileri yeterliklerine yönelik performanslarına ilişkin okul yöneticileri ve ilköğretim müfettişlerinin görüşlerini ortaya koymaktır. Bu araştırma tarama modelindedir. Araştırmanın evrenini 2009-2010 öğretim yılında Ankara ili merkez ilçelerine (Altındağ, Çankaya, Etimesgut, Gölbaşı, Keçiören, Mamak, Sincan, Yenimahalle ) bağlı resmi ilköğretim okullarında görev yapan okul yöneticileri ve Ankara ilinde görev yapan ilköğretim müfettişleri oluşturmaktadır. Gölbaşında pilot uygulama yapılmak üzere diğer ilçelerde bulunan 1614 okul yöneticisinden tabakalı örnekleme yolu ile 310 kişi seçilmiş ve yine aynı yöntemle 178 ilköğretim müfettişinden 122zsi örnekleme seçilmiştir. Araştırmada, öğretmenlerin okul-aile ve toplum ile ilişkilerini ortaya koymak için araştırmacı tarafında geliştirilen ölçek okul yönetici ve ilköğretim müfettişlerine uygulanmıştır. Araştırmanın alt problemlerinin çözümlenmesi için non-parametrik testlerden Mann Whitney U testi ve Kruskall Walls testi, parametrik testlerden Tek Yönlü Varyans Analizi ve T Testi kullanılmıştır. Bu araştırmada şu bulgulara ulaşılmıştır: Katılımcılar çevreyi tanıma alt boyutunda sınıf öğretmenlerinin daha yeterli olduklarını düşünmektedir. Okul yöneticisi ve müfettişlerin çevre olanaklarından yararlanma alt boyutunda hem sınıf hem de branş öğretmenlerinin yeterlilikleri ile ilgili görüşleri aynı aralıkta olmasına rağmen ortalamalara bakıldığında branş öğretmenleri ile ilgili görüşleri, sınıf öğretmenlerine yönelik görüşlerinden daha olumludur. Okul yöneticisi ve müfettişlerin okulu kültür merkezi durumuna getirme alt boyutunda hem sınıf hem de branş öğretmenlerinin yeterlilikleri ile ilgili görüşleri aynı aralıkta olmasına rağmen ortalama bakıldığında katılımcıların sınıf öğretmenleri ile ilgili görüşleri, branş öğretmenlerine yönelik görüşlerinden daha olumludur. Katılımcılar Aileyi Tanıma Ve Ailelerle İlişkilerde Tarafsızlık alt boyutunda ise sınıf öğretmenlerinin daha yeterli olduklarını düşünmektedir. Katılımcılar aile katılımı ve işbirliği sağlama alt boyutunda ise sınıf öğretmenlerinin daha yeterli olduklarını düşünmektedir. Ayrıca katılımcıları görev, cinsiyet, kıdem, eğitim durumları, ve branşları değişken kabul edilerek görüşler arasında anlamlı bir fark olup olmadığı da incelenmiştir. Bu araştırmanın sonucu olarak; öğretmenlerin okul-çevre ile okul-aile iletişim ve işbirliğine yönelik yeterliklerini geliştirmelerini sağlayacak hizmetiçi eğitim programları düzenlemesi, hedef kitlenin farkındalığını sağlayabilmek için aile ve toplumun eğitim üzerine etkisine yönelik halk eğitimi programlarının düzenlenmesi, Okul- Aile Birliğinin işlevselliği, yönetmelikte yapılacak yeni düzenlemelerle arttırılabilineceği, Milli Eğitim Bakanlığının, Okul-Aile Birliği Yönetmeliği ve Okul Veli Öğrenci Sözleşmesinin işlevselliğini değerlendirmesi önerilmiştir.