Turizm destinasyonlarında girişimcilik: Amasya örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AHMET ŞEKEROĞLU

Danışman: DEMET EROL

Özet:

Turizm dünyanın en hızlı gelişen sektörlerinden birisidir. Yerel, ulusal ve küresel faaliyetlerin yanı sıra hızlı uluslararası pazar büyümesi nedeniyle girişimcilik sektöründen büyük oranda katılım gerektirmekte ve sürdürülebilirliğinin sağlanmasında girişimcilik önemli olmaktadır. Turizm sektöründe sürdürülebilirlik, özünde sürdürülebilir girişimcilik ile daha bütünsel bir çerçeve gerektirmektedir. Bu yüzden sürdürülebilir turizm girişimciliğinde ekonomik, çevresel ve sosyal hedefler bütüncül olarak ele alınmalıdır. Bölgesel kalkınmada önemli role sahip olan turizm hareketleri yerel halkın gerçekleştireceği girişimcilik faaliyetleri aracılığıyla bölge ekonomisine önemli katkılar sağlayabilmektedir. Turizm ekonomisi üzerine yoğunlaşan değişimler, yeni destinasyonların ortaya çıkışı, turizm ürün ve hizmetlerinde talep farklılıklarının artması turizm işletmelerinin rekabet ortamında ayakta kalabilmeleri için yeni stratejiler geliştirmesini zorunlu kılmıştır. Bu çalışma tarihi, doğal ve kültürel özelliklerine bağlı olarak turizmin geliştiği Amasya turizm destinasyonunda etkili olan girişimcilik faktörlerinin belirlenmesi amacını taşımaktadır. Araştırmada konaklama, yiyecek-içecek, seyahat acenteleri, yöresel ürünler ve hediyelik eşya işletmeleriyle toplam 78 adet anket çalışması yapılmıştır. Yapılan çalışmanın ölçüm kısmında SPSS programında çeşitli istatistiksel yöntemler kullanılarak, etkili olan faktörler ve performansa etkisi üzerine değerlendirmeler yapılmıştır. Yapılan çalışma sonucunda turizm işletmelerinin başarısında ve sürdürülebilirliğinin sağlanmasında en önemli faktörlerin ''finansal desteklerden yararlanma'' ve ''danışmanlık desteklerinden yararlanmak'' şeklinde olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca gelir ve karlılık açısından performans değerlendirildiğinde; finansal desteklerden yararlanmak doğrusal yönlü olarak etkilerken, ekonomik çevre algısının ters yönlü etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Bu çalışmayla turizm işletmelerinin sürdürülebilirliğin sağlanmasında faktörlerin birbiri üzerine etkisi de olduğu ortaya koyulmuştur