Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının 9. sınıf fizik dersinde öğrencilerin akademik başarılarına ve motivasyonlarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Programları Ve Öğretim Bilim Dalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÜLŞAH AYDIN YALÇIN

Danışman: Halük Ünsal

Özet:

Bu araştırmada, ortaöğretim 9. sınıf fizik dersi Hareket ve Kuvvet ünitesinin Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme (ATBÖ) yaklaşımına dayalı öğretiminin öğrencilerin akademik başarıları ve öğrencilerin fizik dersine yönelik motivasyonları üzerindeki etkisinin araştırılması amaçlanmıştır. Araştırma, deneme modellerinden ön test-son test yarı deneysel desende tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim öğretim yılında Ankara ili Yenimahalle ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı özel bir ortaöğretim kurumunda öğrenim görmekte olan 9. sınıf seviyesindeki öğrenciler oluşturmaktadır. Çalışma, deney grubunda 18 öğrenci ve kontrol grubunda 17 öğrenci olmak üzere toplam 35 öğrenci ile gerçekleştirilmiş olup; çalışma 10 haftalık süre içinde tamamlanmıştır. Dersler deney grubunda ATBÖ yaklaşımına dayalı olarak, kontrol grubunda ise geleneksel yaklaşıma dayalı olarak yürütülmüştür. Verilerin elde edilmesi için, çoktan seçmeli 27 sorudan oluşan “Hareket ve Kuvvet Ünitesi Başarı Testi” ve beşli likert yapıdaki 38 maddeden oluşan “Fizik Dersi Motivasyon Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS.22 programı kullanılmış olup, non-parametrik testlerden Mann Whitney U Testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. Veriler 0,05 anlamlılık düzeyinde analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular ışığında, uygulama öncesi deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin fizik dersindeki başarı seviyelerinin ve fizik dersine yönelik motivasyonlarının hemen hemen aynı olduğu bulunmuştur. Ön test ve son test başarı puanları vi karşılaştırıldığında, hem deney grubunda hem de kontrol grubunda son test başarı puanları lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. Deney ve kontrol gruplarına ait son test başarı puanları karşılaştırıldığında ise, deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farkın olduğu bulunmuştur. Ayrıca ön test ve son test motivasyon puanları karşılaştırıldığında hem deney hem de kontrol grubunda son test motivasyon puanları lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. Ancak, deney ve kontrol gruplarına ait son test motivasyon puanları karşılaştırıldığında istatistiksel olarak anlamlı bir farkın olmadığı bulunmuştur. ATBÖ yaklaşımının, ortaöğretim fizik dersindeki etkililiği ve öğrencilerin fizik dersine yönelik motivasyonları üzerindeki etkililiği ile ilgili çalışma sayısı oldukça azdır. Bu nedenle, ATBÖ yaklaşımının farklı fizik dersi konularında ve farklı değişkenler üzerindeki etkilerinin de incelenmesi önerilmektedir