Öğretmenlerin STEM eğitimine ilişkin mesleki yeterliklerinin belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EMİNE ŞAHİN

Danışman: SAMİ ACAR

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı, öğretmenlerin STEM eğitimiyle ilgili mesleki yeterliklerini ve görüşlerini belirlemektir. Araştırmada betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Ankara ilinde görev yapan fen bilimleri, teknoloji (bilişim teknolojisi, teknoloji ve tasarım), mühendislik ve matematik öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Ankara ilinde görev yapan 1030 öğretmenden toplanmıştır. Araştırmanın verilerini toplamak için araştırmacı tarafından geliştirilen 3 bölümden oluşan veri toplama aracı kullanılmıştır. Veri toplama aracının birinci bölümünde kişisel bilgiler, ikinci bölümünde “Öğretmenlerin STEM Eğitimine Yönelik Mesleki Yeterlikleri Ölçeği”, üçüncü bölümünde ise Öğretmenlerin STEM Eğitimine Yönelik Görüşleri Ölçeği yer almaktadır. Araştırmanın sonuçlarına göre, öğretmenlerin STEM eğitimine yönelik mesleki yeterliklere genellikle sahip oldukları ortaya çıkmıştır. Öğretmenlerin STEM eğitimine yönelik mesleki yeterlikleri ile ilgili görüşleri; öğretmenlerin cinsiyetine, STEM konusunda eğitim alma durumuna, görev yaptığı okul türüne (özel ya da resmi), mesleki kıdemlerine ve branşlarına göre değişmektedir. Ancak öğretmenlerin STEM eğitimi ile ilgili mesleki yeterlikleri; öğretmenlerin eğitim durumlarına (lisans ve lisansüstü) ve çalıştıkları öğretim kademeleri ii (ilkokul, ortaokul ve lise) göre değişmemektedir. Ayrıca öğretmenlerin STEM eğitimi ile ilişkili görüşlere tamamen katıldıkları sonucuna ulaşılmıştır. Bu bağlamda öğretmenlerin STEM eğitimi ile ilgili görüşleri; öğretmenlerin cinsiyetine ve çalıştığı okul türüne (özel ya da resmi) göre değişmemektedir. Ancak öğretmenlerin STEM eğitimine yönelik görüşleri öğretmenlerin eğitimine (lisans ya da lisansüstü), STEM eğitimi alma durumuna, mesleki deneyimine, görev yaptığı okula (ilkokul, ortaokul, lise) ve branşına göre değişmektedir. Bu sonuçlar kapsamında öğretmenlere çalıştay, kurs, seminer vb. etkinlikler düzenlenerek STEM etkinliklerinin uygulanmasına yönelik bilgi ve becerilerinin geliştirilmesi ve STEM etkinliklerinin uygulanabilmesi için okullardaki koşulların iyileştirilmesi önerilmiştir.