İlköğretim II. Kademe Görsel Sanatlar Dersinde Kopya Yönteminin Geleneksel ve Dijital Ortamda Kullanımına Yönelik Karşılaştırmalı Bir Araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Resim-İş Eğitimi Bilim Dalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ESRA BİLGİN

Danışman: Gonca Hülya Yayan

Özet:

Bu çalışmanın amacı, sanat eğitiminde önemli yer tutan görsel sanatlar dersinde günümüz teknoloji imkanlarının yanı sıra geleneksel yöntemlerle uygulamalar yaptırarak, dijital ve geleneksel alandaki becerilerinin belirlenmesinde anlamlı bir fark olup olmadığını araştırmaktır. Araştırma evrenini, 2019-2020 eğitim öğretim yılında Ankara Mamak Özel Bilimsel Ortaokulunda öğrenim gören Görsel Sanatlar dersi öğrencileri, örneklemi ise; ilköğretim II. kademe 10’u kız 6’sı erkek olmak üzere toplam 16 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Seçilen öğrencilere Şefik BURSALI’ ya ait bir resim gösterilerek öğrencilerden bir geleneksel uygulama bir de bilgisayar ortamında röprodüksiyon yapılması istenilmiştir. Geleneksel yöntem ve bilgisayar ortamında yaptırılan bu resimler araştırmacı tarafından geliştirilen değerlendirme ölçeği ile üç uzman tarafından puanlanarak yorumlanmıştır. Bu araştırmada yöntem olarak nitel ve nicel araştırma modeli kullanılmış olup deneysel yöntem tercih edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, değerlendirme ölçeği maddelerinden “renk” ve “doku” kriterleri için bilgisayar ortamında uygulanan çalışmaların aleyhinde, diğer maddelerden “kompozisyon”, “çizim becerisi”, “oran-orantı” ve “form” kriterleri içinse bilgisayar ortamında uygulanan çalışmalarda kendilerini rahatlıkla yansıtabildiklerinden dolayı lehine sonuçlandığı ortaya çıkmıştır.

Anahtar Kelimeler: Sanat eğitimi, Görsel sanatlar eğitimi, Kopya yöntemi