Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, TEMEL EĞİTİM ANABİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: CEMRE ÖZCAN
Danışman: Serap Demiriz
Özet:
Araştırma, 5-6 yaşındaki okul öncesi dönemi çocuklarının duygusal zekâlarının bazı
değişkenler açısından incelenmesi amacıyla yapılmıştır. 5-6 yaş okul öncesi çocuklarının
duygusal zekâları; cinsiyet, kardeş sayısı, okul öncesi eğitim alma süreleri, okul öncesi
kurum türü, anne babanın yaşı, anne babanın öğrenim durumu, anne baba tutumu, sosyal
beceri, problem davranış gibi faktörlerle ilişkisini belirlemek amacıyla karşılaştırmalı
ilişkisel tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini 2017-2018
Eğitim-Öğretim döneminde Kahramanmaraş’ın Elbistan ilçesinde okul öncesi eğitime
devam eden çocuklar oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini ise 354 çocuk ile
ebeveynleri oluşturmuştur. Araştırmada “Kişisel Bilgi Formu”, “Sullivan Çocuklar için
Duygusal Zekâ Ölçeği, (S-ÇDZÖ)”, “Sullivan Öğretmenler için Çocukların duygusal
Zekalarını Değerlendirme Ölçeği (SÖÇDZDÖ)” “Anaokulu ve Anasınıfı Davranış Ölçeği,
(ADÖ)” ile “Ebeveyn Tutum Ölçeği, (ETÖ)” kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde
SPSS 22.0 (Statistical Programme Social Sciences) paket programından yararlanılmıştır.
Çalışmada elde edilen bulgulara göre; cinsiyet, kardeş sayısı, okul öncesi eğitim alma
süresi, okul öncesi kurum türü, anne ve baba yaşı, annenin çalışma durumunun toplam
duygusal zekâ puanında istatistiksel olarak anlamlı bir farka sebep olmadığı tespit
viii
edilmiştir. Annenin ve babanın öğrenim durumunun ön lisans ve lisans mezunu ebeveynler
lehine istatistiksel olarak anlamlı farka sebep olduğu görülmüştür. Öğretmenler İçin
Çocukların Duygusal Zekâsını Değerlendirme Ölçeğinde (ÖÇDZDÖ) duygusal zekâ
puanlarının kız çocuklarının, bağımsız anaokullarının ve öğrenim seviyesi yükselen
ebeveynlerin lehine çıktığı görülmüştür. Çocukların öz bildirimlerine dayalı Sullivan
Çocuklar İçin Duygusal Zekâ Değerlendirme Ölçeği (ÇDZÖ) toplam puanı ile Sosyal
Beceri Ölçeği toplam puanları arasında ve ÖÇDZDÖ ile sosyal beceri ölçeği arasında
pozitif yönde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. ÇDZÖ toplam
puanı ile Problem Davranış Ölçeği toplam puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir
ilişki görülmezken, ÖÇDZDÖ ile Problem Davranış Ölçeği arasında negatif yönde
istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Ebeveyn tutumları içerisinde ÇDZÖ
toplam puanı ile yalnızca Demokratik Ebeveyn Tutumu arasında pozitif yönde istatistiksel
olarak ilişki saptanmıştır. ÖÇDZDÖ puanları ile ebeveyn tutumları arasında ilişki tespit
edilememiştir.
Anahtar Kelimeler: Okul Öncesi Eğitim, Duygusal Zekâ, Sosyal Beceri, Problem Davranış
Ebeveyn Tutumu, Çocuk