5-6 yaş çocuklarının duygusal zekalarının bazı değişkenlere göre incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, TEMEL EĞİTİM ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: CEMRE ÖZCAN

Danışman: Serap Demiriz

Özet:

Araştırma, 5-6 yaşındaki okul öncesi dönemi çocuklarının duygusal zekâlarının bazı

değişkenler açısından incelenmesi amacıyla yapılmıştır. 5-6 yaş okul öncesi çocuklarının

duygusal zekâları; cinsiyet, kardeş sayısı, okul öncesi eğitim alma süreleri, okul öncesi

kurum türü, anne babanın yaşı, anne babanın öğrenim durumu, anne baba tutumu, sosyal

beceri, problem davranış gibi faktörlerle ilişkisini belirlemek amacıyla karşılaştırmalı

ilişkisel tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini 2017-2018

Eğitim-Öğretim döneminde Kahramanmaraş’ın Elbistan ilçesinde okul öncesi eğitime

devam eden çocuklar oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini ise 354 çocuk ile

ebeveynleri oluşturmuştur. Araştırmada “Kişisel Bilgi Formu”, “Sullivan Çocuklar için

Duygusal Zekâ Ölçeği, (S-ÇDZÖ)”, “Sullivan Öğretmenler için Çocukların duygusal

Zekalarını Değerlendirme Ölçeği (SÖÇDZDÖ)” “Anaokulu ve Anasınıfı Davranış Ölçeği,

(ADÖ)” ile “Ebeveyn Tutum Ölçeği, (ETÖ)” kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde

SPSS 22.0 (Statistical Programme Social Sciences) paket programından yararlanılmıştır.

Çalışmada elde edilen bulgulara göre; cinsiyet, kardeş sayısı, okul öncesi eğitim alma

süresi, okul öncesi kurum türü, anne ve baba yaşı, annenin çalışma durumunun toplam

duygusal zekâ puanında istatistiksel olarak anlamlı bir farka sebep olmadığı tespit

viii

edilmiştir. Annenin ve babanın öğrenim durumunun ön lisans ve lisans mezunu ebeveynler

lehine istatistiksel olarak anlamlı farka sebep olduğu görülmüştür. Öğretmenler İçin

Çocukların Duygusal Zekâsını Değerlendirme Ölçeğinde (ÖÇDZDÖ) duygusal zekâ

puanlarının kız çocuklarının, bağımsız anaokullarının ve öğrenim seviyesi yükselen

ebeveynlerin lehine çıktığı görülmüştür. Çocukların öz bildirimlerine dayalı Sullivan

Çocuklar İçin Duygusal Zekâ Değerlendirme Ölçeği (ÇDZÖ) toplam puanı ile Sosyal

Beceri Ölçeği toplam puanları arasında ve ÖÇDZDÖ ile sosyal beceri ölçeği arasında

pozitif yönde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. ÇDZÖ toplam

puanı ile Problem Davranış Ölçeği toplam puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir

ilişki görülmezken, ÖÇDZDÖ ile Problem Davranış Ölçeği arasında negatif yönde

istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Ebeveyn tutumları içerisinde ÇDZÖ

toplam puanı ile yalnızca Demokratik Ebeveyn Tutumu arasında pozitif yönde istatistiksel

olarak ilişki saptanmıştır. ÖÇDZDÖ puanları ile ebeveyn tutumları arasında ilişki tespit

edilememiştir.

Anahtar Kelimeler: Okul Öncesi Eğitim, Duygusal Zekâ, Sosyal Beceri, Problem Davranış

Ebeveyn Tutumu, Çocuk