Hemşirelik Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutumları İle Profesyonel Değerleri Ve Hemşirelik Mesleğini Algılamaları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, HEMŞİRELİK ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEMA SULTAN ÜNELLİ

Danışman: Şengül Yaman Sözbir

Özet:

Bu çalışma hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolleri tutumları ile mesleklerinin

profesyonel değerleri ve mesleklerini algılamaları arasındaki ilişkinin ortaya konması

amacıyla yapılmıştır. Araştırma tanımlayıcı ve ilişki arayıcı tiptedir. Araştırmanın evrenini,

Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü’nde eğitim alan (tüm

sınıflar) toplam 983 öğrenci olup örneklemi 276 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma

verileri, Tanıtıcı Bilgi Formu, Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği, Revize Edilmiş-

Hemşirelerin Mesleki Değerleri Ölçeği ve Hemşirelik Mesleğini Algılama Ölçeği aracılığı

ile toplanmıştır. Araştırmaya öğrencilerin seçiminde sınıf listesi ve rasgele sayılar tablosu

kullanılmış, veri toplama formları kapalı zarf usulü ile dağıtılmış ve toplanmıştır. Verilerin

değerlendirilmesinde; Mann whitney u testi, Kruskal Wallis analizi, Dunn çoklu

karşılaştırma testleri Spearman korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Çalışmada yer alan

öğrencilerin yaş ortalaması 20,85 ± 1,66’dır. Öğrencilerin %84,8’i kadın ve %75,4’ü düz

lise mezunudur. Öğrencilerin Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeğinden aldıkları puan

ortalaması 165,02±19,08, Hemşirelerin Mesleki Değerleri Ölçeğinden aldıkları puan

ortalaması 108,27±16,99 ve Hemşirelik Mesleğini Algılama Ölçeğinden aldıkları puan

ortalaması 92,69±9,93’tür. Öğrencilerin Toplumsal Cinsiyet Ölçeği puan ortalamaları ile

Hemşirelerin Mesleki Değerleri Ölçeği puan ortalamaları arasında pozitif yönlü orta

düzeyde bir korelasyon ve Toplumsal Cinsiyet Ölçeği puan ortalamaları ile Hemşirelik

Mesleğini Algılama Ölçeği puan ortalamaları arasında pozitif yönlü zayıf düzeyde bir

korelasyon bulunmaktadır. Çalışma sonucunda; öğrencilerin eşitlikçi cinsiyet rolleri

tutumuna, yüksek mesleki değerlere ve olumlu meslek algısına sahip oldukları; eşitlikçi

toplumsal cinsiyet algısının hemşirelik öğrencilerinin profesyonel değerlerini ve mesleki

algılarını olumlu yönde arttırdığı saptanmıştır.

Anahtar Kelimeler : Hemşirelik, Meslek Algısı, Öğrenci Hemşire, Profesyonel

Değerler, Toplumsal Cinsiyet Rolleri, Tutum