Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, HEMŞİRELİK ANABİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SEMA SULTAN ÜNELLİ
Danışman: Şengül Yaman Sözbir
Özet:
Bu çalışma hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolleri tutumları ile mesleklerinin
profesyonel değerleri ve mesleklerini algılamaları arasındaki ilişkinin ortaya konması
amacıyla yapılmıştır. Araştırma tanımlayıcı ve ilişki arayıcı tiptedir. Araştırmanın evrenini,
Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü’nde eğitim alan (tüm
sınıflar) toplam 983 öğrenci olup örneklemi 276 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma
verileri, Tanıtıcı Bilgi Formu, Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği, Revize Edilmiş-
Hemşirelerin Mesleki Değerleri Ölçeği ve Hemşirelik Mesleğini Algılama Ölçeği aracılığı
ile toplanmıştır. Araştırmaya öğrencilerin seçiminde sınıf listesi ve rasgele sayılar tablosu
kullanılmış, veri toplama formları kapalı zarf usulü ile dağıtılmış ve toplanmıştır. Verilerin
değerlendirilmesinde; Mann whitney u testi, Kruskal Wallis analizi, Dunn çoklu
karşılaştırma testleri Spearman korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Çalışmada yer alan
öğrencilerin yaş ortalaması 20,85 ± 1,66’dır. Öğrencilerin %84,8’i kadın ve %75,4’ü düz
lise mezunudur. Öğrencilerin Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeğinden aldıkları puan
ortalaması 165,02±19,08, Hemşirelerin Mesleki Değerleri Ölçeğinden aldıkları puan
ortalaması 108,27±16,99 ve Hemşirelik Mesleğini Algılama Ölçeğinden aldıkları puan
ortalaması 92,69±9,93’tür. Öğrencilerin Toplumsal Cinsiyet Ölçeği puan ortalamaları ile
Hemşirelerin Mesleki Değerleri Ölçeği puan ortalamaları arasında pozitif yönlü orta
düzeyde bir korelasyon ve Toplumsal Cinsiyet Ölçeği puan ortalamaları ile Hemşirelik
Mesleğini Algılama Ölçeği puan ortalamaları arasında pozitif yönlü zayıf düzeyde bir
korelasyon bulunmaktadır. Çalışma sonucunda; öğrencilerin eşitlikçi cinsiyet rolleri
tutumuna, yüksek mesleki değerlere ve olumlu meslek algısına sahip oldukları; eşitlikçi
toplumsal cinsiyet algısının hemşirelik öğrencilerinin profesyonel değerlerini ve mesleki
algılarını olumlu yönde arttırdığı saptanmıştır.
Anahtar Kelimeler : Hemşirelik, Meslek Algısı, Öğrenci Hemşire, Profesyonel
Değerler, Toplumsal Cinsiyet Rolleri, Tutum