Yapım işleri ihalelerinde kamu ihale mevzuatı ile FIDIC şartnamelerinin ihale öncesi istenen belgeler bağlamında karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: S.SERKAN ÖZEK

Danışman: Mürsel Erdal

Özet:

Bu çalışmada, 4734 Sayılı Kamu İhale Kanunu (KİK)'nun çağın gereklerini yerine getirip getirmediği analiz edilerek FIDIC (Uluslararası Müşavir Mühendisler Federasyonu) şartnamelerinde yer alan olumlu uygulamaların KİK'e uygulanabilirliği tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu amaçla, bir kamu kurumu tarafından KİK şartnamelerine göre ihalesi yapılan bir yapım işi ihalesi ile Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından Avrupa Birliği Katılım Öncesi Mali Yardım Aracı (IPA) fonuyla FIDIC şartnamelerine göre ihalesi yapılan bir yapım işi ihalesinin ihale dokümanları temel alınarak iki mevzuat birbiriyle karşılaştırılmıştır. Sonuçta KİK ihalelerinde, FIDIC şartnameleriyle yapılan ihalelerde olduğu gibi ihale öncesinde saha ziyaretinin yapıldığına dair belgenin istenmesi, sahanın zorluklarını gören, anlayan ve buna göre daha tutarlı bir teklif hazırlayan isteklilerin ihaleye katılımını sağlayabilecektir. FIDIC ihalelerinde ortalama işin %30'u alt yükleniciler tarafından yapılırken, KİK ihalelerinde ise neredeyse işin tamamına yakını alt yükleniciler tarafından yapılabilmektedir. Alt yüklenicilerin yapacağı iş miktarının, yüklenicinin yaptığı işten fazla olmaması ve bunun için bir sınırlandırma getirilmesi gerekmektedir. Bu sayede işin çoğunluğunu ihaleyi kazanan yüklenicinin yapması sağlanabilecektir. Bunun yanında KİK ihalelerinde eşik değerin üstündeki büyük çaplı projelerde ya da özel ihtisas gerektiren yapım işlerinde proje tasarım belgeleri ile kalite kontrol belgeleri istenirse, ihaleye daha nitelikli firmaların katılması mümkün olabilecektir. Yine KİK ihalelerinde isteklilerden, yapım işinde kullanacakları malzeme ve ekipmanların nereden temin edildiği bilgisi istenirse, marka ve modelinin belli kalitede ürünlerin arasından seçilmesi zorunlu hale getirilirse sahada yapılan işin daha nitelikli olması sağlanabilecektir. KİK mevzuatında yapılacak düzenlemeyle, dostane yollarla çözüm yöntemlerinin kullanılması veya Uyuşmazlık Çözüm Kurulu gibi kurumların yer almasıyla, idare ve yükleniciler arasındaki anlaşmazlıkların işin feshine kadar gidebilen uzun süren mahkeme süreçlerine girmeden daha kısada çözülmesi mümkün olabilecektir. KİK ihalelerinde bu uygulamaların yapılması ihaleyi en uygun istekliye vermek adına en uygun çözüm olarak değerlendirilmektedir.