Eğitsel Oyun Destekli Takım-Oyun-Turnuva Yönteminin 5. Sınıf Öğrencilerinin Elektrik' Konusundaki Akademik Başarılarına Ve Motivasyonlarına Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Melek Yavuzyılmaz

Danışman: HAVVA YAMAK

Özet:

Öğrencilerin fen bilimlerindeki temel kavramları derinlemesine öğrenmelerini sağlamak, fenle ilgili temel becerilerini geliştirmek ve fen bilimlerine karşı pozitif tutum takınmalarına olanak vermek için tercih edilebilecek yöntemlerden biri eğitsel oyunlardır. Eğitsel oyunlar öğrencilerin anlamlı öğrenmeler gerçekleştirmesi ve soyut kavramları somutlaştırabilmesini sağlar. Diğer taraftan işbirlikli oyunlar sayesinde öğrenciler grup çalışmaları gerçekleştirerek, başkalarının fikirlerine saygılı olmayı, hoşgörülü olmayı, tartışmayı öğrenmektedir. Öğrenme sırasında öğrencilerin birbirleriyle etkileşimde bulunması onlara zevk vermekte; öğretme-öğrenme ortamı onlar için eğlenceli hale gelmektedir. Bu araştırmanın amacı eğitsel oyun destekli takım-oyun-turnuva yönteminin, öğrencilerin Elektrik konusu ile ilgili akademik başarılarına ve fen bilimleri dersi motivasyonlarına etkisinin olup olmadığını araştırmaktır. Çalışmada yarı deneysel ön test-son test kontrol grubu deseni uygulanmıştır. Bu amaçla Ankara ili Sincan ilçesinden Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bir ortaokulda öğrenim gören 5. sınıf öğrencilerinden oluşan 2 farklı sınıf seçilmiştir. Bu sınıflardan birine 5. sınıf Elektrik konusu, eğitsel oyunlarla gerçekleştirilen takım-oyun-turnuva yöntemi ile verilirken diğer sınıfa ise sadece geleneksel öğretim yöntemi ile anlatılmıştır. Uygulamadan önce her iki sınıfa araştırmacı tarafından geliştirilerek geçerlik, güvenirlik çalışması yapılan Elektrik Konusu Başarı Testi ön test olarak, uygulamadan sonra ise son test olarak verilmiştir. Benzer şekilde gruplara eğitsel oyun destekli takım-oyun-turnuva yöntemin öğrencilerin motivasyonunu artırmada etkili olup olmadığını tespit etmek için Fen Öğrenimine Yönelik Motivasyon Ölçeği ön ve son test olarak uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS paket programı ile değerlendirilmiştir. Verilerin analizi sonucunda deney ve kontrol grupları arasında akademik başarı açısından herhangi bir fark olmadığı tespit dilmiştir. Araştırma için bu durum her iki grubun da yöntemi uygulama açısından bir fark oluşturmadığını göstermektedir. Uygulanan yöntemin öğrencilerin motivasyonuna etkisinin incelenmesi amacıyla kullanılan motivasyon ölçeğinden elde edilen verilerin analizi sonucunda ise deney grubu lehine anlamlı farklılık elde edilmiştir. Ayrıca çalışmada deney grubu öğrencilerinin motivasyonlarına cinsiyetin, ön bilgi düzeyinin ve yöntemin etkisinin olup olmadığı çift yönlü ANOVA testiyle belirlenmiştir. Analiz sonuçlarına göre farklı cinsiyetteki öğrencilerin motivasyon puanlarının ortalamaları arasında fark olmadığı tespit edilmiştir. Eğitsel oyun ve takım-oyun-turnuva yönteminin öğrencileri sosyalleşme, derse daha istekli katılma ve uygulama sırasında sıkıcı ders ortamından tamamen sıyrılıp öğrenmeye çaba gösterme gibi faktörleri bu yöntemin motivasyonuna etkisinin anlamlı çıkmasını kaçınılmaz kılmaktadır. Araştırma sonucunda eğitsel oyun destekli takım oyun turnuva yönteminin öğrencileri derse karşı bakış açılarını daha da olumlu hale getirmiş, onları istekli kılmış ve çeşitli sebeplerle derse katılmak istemeyen öğrencileri büyük bir hevesle derse ortak etmiştir. Bu sonuçlara göre öğretmenlere, çeşitli sınıf düzeyleri için farklı fen konularının öğretiminde eğitsel oyun destekli takım-oyun-turnuva tekniğinin kullanımı önerilmektedir. Araştırmacılara ise, eğitsel oyun destekli farklı işbirlikli öğrenme tekniklerinin kullanımının öğrencilerin başarı, motivasyon vb. gibi farklı değişkenler açısından bir etkisinin olup olmadığının tespit edilmesi üzerine çalışmalar önerilebilir.