Beden eğitimi ve spor yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilerinin sağlıkla ilgili yaşam kalitelerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Rezvan Emamvirdi

Danışman: FİLİZ FATMA ÇOLAKOĞLU

Özet:

Bu çalışma beden eğitimi ve spor yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilerinin sağlıkla ilgili yaşam kalitesini farklı değişkenler açısından incelemek amacı ile yapılmıştır. Bu araştırmada, tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma evrenini 20122013 eğitim-öğretim yılında Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokul'unda öğrenim gören (597'si kız, 1088'si erkek) 1685 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini, Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu'nun değişik bölümlerinde öğrenim gören random yöntemi ile seçilmiş 224'si kız, 302'si erkek olmak üzere toplam 526 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından hazırlanmış kişisel bilgi formuna ek olarak Ware ve Sherbourne tarafından geliştirilmiş, Koçyiğit ve arkadaşları tarafından 1999 yılında Türkçeye çevrilmiş SF-36 ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde, ilişkisiz örneklemler için İndependent t testi, Pearson Korelasyon Analizi, Tek Yönlü Varyans Analizi (Anova) ve varyans analizi sonucunda, farkın kaynağını belirlemek amacıyla Tukey testi uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, erkek öğrencilerinin enerji/canlılık, sosyal fonksiyon, ağrı ve sağlığın genel algılanması alt boyut puan değerleri, kadın öğrencilerine göre, 2.sınıf öğrencilerinin sağlığın genel algılanması 1.sınıf öğrencilere göre, aktif sporcu olan beden eğitimi öğrencilerinin aktif sporcu olmayan beden eğitimi öğrencilerine göre yaşam kaliteleri anlamlı bir şekilde yüksek olduğu gözlenmiştir. Rekreasyon bölümü öğrencilerinin enerji/canlılık, mental sağlık, sosyal fonksiyon ve ağrı alt boyut puan değerleri, diğer bölüm öğrencilerine göre, anlamlı olarak daha yüksek ortalamaya sahip oldukları tespit edilmiştir. Beden eğitimi ve spor yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilerinin akademik başarıları ile yaşam kaliteleri arasında anlamlı bir ilişki olmadığı, fakat yaşam kalitelerinin alt boyutlarının birbiri arasında pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir Beden eğitimi ve spor yüksekokulunda öğrenim gören bayan öğrencilerinin sağlıkla ilgili yaşam kalitesinin fiziksel fonksiyon alt boyutunun yüksek olması, erkeklere göre, beden eğitimi ve spor daha belirleyici bir etkendir. Bölüm ve sınıf değişkenlerinde yaşam kalitesinin alt boyut puan değerlerinin anlamlı farklılık göstermesi, bölümler arası ders içeriklerinin değişmesi ve mezun olacağı programa ilişkin bir meslek sahibi olması yönünde olabileceği düşünülerek; gelecek ve iş kaygısı, fiziksel aktivite dışı etkinliklerini sergileme eğilimlerini arttırabilmektedir. Sonuç olarak, spor ile uğraşmak sağlıkla ilgili yaşam kalitesini iyi yönde etkilediği söylenebilir.