Yaşam temelli öğrenme yaklaşımı ile destekli çevre eğitiminin ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin çevreye yönelik tutum, davranış ve başarılarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Feyza Dağıstanlı

Danışman: Halil İbrahim Yıldırım

Özet:

Günümüz küresel sorunlarına bakıldığında en büyük tehdit unsuru olarak algılanan

sorunun çevre kirliliği olduğu görülmektedir. Bu kirlilik ve beraberind beraberinde getirdiği

problemler her geçen zaman diliminde önüne geçilemez boyutlara ulaşmaktadır. Çevre

kirliliğinin neden olduğu bu sorunlar farkındalık oluşturarak gereken duyarlık, bilgi,

davranış ve tutumların eğitimi ile çözülebilir. Çevre eğitimine dair teori teorik bilgiler

öğretmenler tarafından verilse de günlük hayatla ilişkilendirilmediğinde kalıcılığını

yitirmektedir. Yaşam temelli öğrenme gibi yaklaşımlar öğrencileri gerek eğitim sürecinde

aktif olarak rol almalarını sağlanması gerek günlük yaşamla bağlantıla bağlantılar kurarak

oluşturduğu yeni deneyimler ile öğrencilerde kalıcı öğrenmenin sağlanması açısından

elzem olarak görülmektedir. Bu anlamda bu araştırma yaşam temelli öğrenme yaklaşımı ile

destekli çevre eğitiminin ortaokul 7.sınıf öğrencilerinin çevreye yönelik tutum, davranış ve

başarılarına nasıl bir etkisi olduğunu incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma 2018 2018-2019 öğretim yılında Muş il merkezindeki devlet okulunda öğrenim gören ortaokul 7. sınıf

öğrencileri üzerinde uygulanmıştır. Araştırmada yarı deneysel yöntem, öntest öntest-sontest

kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. 7.sınıf şubelerinden bir şube kontrol, bir şube

deney grubu olarak belirlenmiştir. Deney grubunda 29 öğrenci ve kontrol grubunda ise 28

öğrenci olmak üzere toplam 57 öğrenci araştırmanın çalışma grubunda bulunmaktadır.

vii

Araştırmanın uygulama basamağı aynı fen bilimleri dersi öğretmeni tarafından

Araştırmanın uygulama basamağı aynı fen bilimleri dersi öğretmeni tarafından gerçekleştirilmiş ve 11 hafta sürmüştür. Hem kontrol hem de deney grubunda aynı çevre gerçekleştirilmiş ve 11 hafta sürmüştür. Hem kontrol hem de deney grubunda aynı çevre konularının öğretimi yapılmıştır. Deney grubunda yaşam temellkonularının öğretimi yapılmıştır. Deney grubunda yaşam temelli öğrenme yaklaşımı ile öğrenme yaklaşımı ile destekli çevre eğitimi, kontrol grubunda ise öğretmen merkezli öğretim yöntemleri destekli çevre eğitimi, kontrol grubunda ise öğretmen merkezli öğretim yöntemleri kullanılarak çevre eğitimi gerçekleştirilmiştir. kullanılarak çevre eğitimi gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak çevre sorunlarına Veri toplama aracı olarak çevre sorunlarına yönelik davranış ölçeğiyönelik davranış ölçeği, çevre tutum ölçeği veçevre tutum ölçeği ve çevre başaçevre başarı testi öntest ve sontest olarak ı testi öntest ve sontest olarak uygulanmıştır.uygulanmıştır. Verilerin analizinde Bağımsız Gruplar için tVerilerin analizinde Bağımsız Gruplar için t-Testi ve Bağımlı Gruplar için tTesti ve Bağımlı Gruplar için t-Testi uygulanmıştır. Araştırmada yaşam temelli öğrenme yaklaşımı ile destekli çevre Testi uygulanmıştır. Araştırmada yaşam temelli öğrenme yaklaşımı ile destekli çevre eğitiminin 7. sınıf öğrencilerinin çevreye yöneğitiminin 7. sınıf öğrencilerinin çevreye yönelik tutum, davranış ve başarı düzeylerini lik tutum, davranış ve başarı düzeylerini geliştirmede anlamlı seviyede etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Yaşam temelli öğrenme geliştirmede anlamlı seviyede etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Yaşam temelli öğrenme yaklaşımı ile destekli çevre eğitiminin çevre konularına yönelik tutum, davranış ve yaklaşımı ile destekli çevre eğitiminin çevre konularına yönelik tutum, davranış ve başarıları üzerindeki olumlu etkisi göz başarıları üzerindeki olumlu etkisi göz önüne alındığında, öğretim sürecinde yaşam temelli nüne alındığında, öğretim sürecinde yaşam temelli öğrenme yaklaşımına da yer verilmesi gerektiği düşünülmektedir.öğrenme yaklaşımına da yer verilmesi gerektiği düşünülmektedir.

Anahtar Kelimeler

Anahtar Kelimeler : Yaşam Yaşam temelli öğrenme yaklaşımı, çevre eğitimi, yaşam temelli temelli öğrenme yaklaşımı, çevre eğitimi, yaşam temelli öğrenme yaklaşımı ile destekli çevre eöğrenme yaklaşımı ile destekli çevre eğitiğitimi, mi, fen eğitimi, çevreye fen eğitimi, çevreye yönelik tutum, çevreye yönelik davranışyönelik tutum, çevreye yönelik davranış