Doğrudan Öğretim Modeli’Ne Göre Stratejik Bütünleştirmeyle Sunulan Matematik Öğretimlerinin, Az Gören Öğrencilerin Bilgi Biçimlerindeki Düzeyleri Üzerine Etkililiği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ayşenur KAVAK

Danışman: BANU ALTUNAY

Özet:

Bu araştırmanın genel amacı, az gören öğrencilerin matematikte üçerli geriye doğru ritmik sayma, doğru kavramı, basit kesir ve iki basamaklı sayılarla eldesiz çarpma işlemi yapma becerileri üzerinde Doğrudan Öğretim Modeli’ne göre stratejik bütünleştirme yapılarak gerçekleştirilen öğretimin etkisini araştırmaktır. Araştırmanın katılımcılarını dokuz yaşında olan ve ilkokul 3. sınıfa geçen az gören üç öğrenci oluşturmuştur. Araştırma modeli olarak tek denekli araştırma modellerinden yoklama denemeli denekler arası çoklu yoklama modeli kullanılmıştır. Araştırmada yer verilen matematik becerileri dört farklı bilgi biçimi içermiştir: sözel zincir, kavram, kural ilişkisi ve bilişsel strateji. Veri toplama sürecinde etkililik, güvenirlik ve sosyal geçerlik olmak üzere üç tür veri toplanmıştır. Etkililik verileri başlama düzeyi, yoklama, genelleme ve izleme oturumlarından oluşmuştur. Elde edilen verileri tüm veri toplama süreci boyunca veri toplama kayıt formlarına kaydedilmiştir. Araştırmada elde edilen veriler grafiksel analiz (görsel analiz) yoluyla sunulmuştur. İzleme verilerinde katılımcıların becerileri öğretim sona erdikten yedinci, on dördüncü ve yirmi x birinci günlerde de sürdürüp sürdürmediği, genelleme verilerinde ise gerçekleştirilen öğretimlerin farklı materyallere/durumlara ve farklı kişilere genellenebilirliği incelenmiştir. Öğretim süreci sonucunda üçerli geriye doğru ritmik sayma için akıcılık verisi toplanmıştır. Aynı zamanda öğretim süreci ile ilgili katılımcıların ve ebeveynlerin görüşlerini belirlemek için sosyal geçerlilik verileri alınmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda Doğrudan Öğretim Modeli’ne göre stratejik bütünleştirme yapılarak gerçekleştirilen öğretimlerin matematikte üçerli geriye doğru ritmik sayma, doğru kavramı, basit kesir ve iki basamaklı sayılarla eldesiz çarpma işlemi yapma becerileri üzerinde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretimlerin ardından öğrencilerin kazandıkları becerileri farklı materyallere/durumlara ve farklı kişilere genelleyebildikleri görülmüştür. Aynı zamanda yedinci, on dördüncü ve yirmi birinci günlerde öğretimin kalıcılığı devam etmiştir. Elde edilen sosyal geçerlik verilerinde katılımcılar ve ebeveynlerden alınan görüşlerde de öğretimden memnun oldukları sonucuna ulaşılmıştır.