Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, HEMŞİRELİK ANABİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ELİFE KEVSER SARPKAYA
Danışman: Satı Demir
Özet:
Tanımlayıcı tipteki bu araştırma hemşirelik öğrencilerinin öz-etkililik-yeterlik algısı ve
sınav kaygısının belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini
Ankara il merkezinde bulunan dört devlet üniversitesinde okuyan 1046 hemşirelik
öğrencisi oluşturmuştur. Çalışmanın yürütüldüğü okullardan yazılı izin, üniversitenin etik
komisyonundan onay ve öğrencilerden yazılı bilgilendirilmiş onam alınmıştır. Veriler
Öğrenci Bilgi Formu, Öz-Etkililik-Yeterlik Ölçeği ve Westside Sınav Kaygısı Ölçeği ile
Nisan-Mayıs 2018 tarihleri arasında toplanmıştır. Öğrencilerin % 25,1’i 1.sınıf, % 23,2’si
2.sınıf, % 24,7’si 3.sınıf ve % 27’si 4.sınıf öğrencisidir. Öğrencilerin % 49,6’sının
akademik başarı ortalaması 3 ve üzeri olup % 57,6’sı hemşirelik bölümünü isteyerek
seçmiş ve % 68,6’sı akademik başarıyı orta düzeyde algılamaktadır. Öğrencilerin ölçek
puan ortalamaları öz-etkililik-yeterlik ölçeği için 83,35±12,45 (min=37; max=115),
westside sınav kaygısı ölçeği için 31,87±8,63 (min=11; max=55)' dur. En az 1 hobisi
bulunanlar ve algılanan akedemik başarısı yüksek olan öğrencilerin öz-etkililik-yeterlik
ölçeği puan ortalamaları daha yüksektir. Akademik ortalama, haftalık ders çalışma saati ile
öz-etkililik-yeterlik ölçeği puanları arasında pozitif ve westside sınav kaygısı ölçeği
puanları arasında negatif yönde bir ilişki bulunmuştur. Otoriter anne tutumu, ilgisiz baba
tutumu, hemşireliği isteyerek tercih etmeme ve düşük akademik başarı algısı öğrencilerde
sınav kaygısını artırmaktadır. Aynı zamanda öz-etkililik-yeterlik düzeyi azaldıkça da sınav
kaygısı artmaktadır. Bu nedenle öğrencilerin ders çalışma saati ve hobi edinme davranışları
geliştirilerek öz-etkililik-yeterlik algısı artırılabilir. Öz-etkililik-yeterlik algısının artması
ve demokratik ebeveyn tutumu öğrencilerin sınav kaygısını azaltabilir.
Anahtar Kelimeler : Sınav Kaygısı, Hemşirelik öğrencileri, Öz-Etkililik-Yeterlik