Harmanlanmış öğrenmenin fen bilgisi öğretmen adaylarının özel görelilik konusundaki bilişsel ve bazı duyuşsal öğrenim çıktılarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EMİNE EREN

Danışman: İLBİLGE DÖKME

Özet:

Bu çalışmada harmanlanmış öğrenmenin fen bilgisi öğretmen adaylarının özel görelilik konusundaki bilişsel ve bazı duyuşsal öğrenim çıktılarına etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma “Özel Görelilik” konusu çerçevesinde gerçekleştirilmiştir ve bu araştırmaya 2017-2018 eğitim öğretim yılında bir devlet üniversitesinde fen bilgisi öğretmenliği anabilim dalında öğrenim gören 54 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmada ön test son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Çalışma, nicel ve nitel veri toplama yöntemlerinin birlikte kullanıldığı karma araştırma modeli ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın nicel bölümünde; harmanlanmış öğrenme ortamlarının özel görelilik konusunda öğrencilerin akademik başarılarına, bilgi ve maneviyat ile ilgili kavramlar hakkındaki inanç durumlarına etkisi araştırılmıştır. Nitel bölümünde ise; öğrencilere zaman kavramı ve zamanın göreliliği hakkındaki düşüncelerini belirlemek amacı ile sorular yöneltilmiştir. Deney grubunda bulunan öğrencilere harmanlanmış öğrenme ortamı Google Classroom aracılığı ile sunulmuştur. Kontrol grubunda bulunan öğrenciler ise geleneksel öğrenme ortamında araştırmaya dâhil olmuştur. Nicel verilerin analizinde SPSS 22 paket programı kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda harmanlanmış öğrenmenin öğrencilerin akademik başarılarına olumlu yönde etkileri ortaya çıkmıştır. Manevi anlam durumları deney grubunda kontrol grubuna kıyasla anlamlı bir farklılık göstermiştir. Öğrencilerin bilgibilimsel inanç durumları, maneviyat ifadeleri ve manevi yönelimleri, deney grubunun ön test ve son testleri arasında anlamlı bir farklılık göstermiştir. Nitel verilerin analizi sonucunda öğrencilerin zaman kavramı hakkındaki düşünceleri, zamanda yolculuk, zamanın tanımı ve zamanın göreliliği bağlamında düşünceleri belirlenerek yorumlanmıştır