Sosyal bilgiler öğretiminde ters yüz edilmiş sınıf modeli: Akademik başarıya, tutuma etkisi ve öğrenci görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BÜKET ŞEREFLİ

Danışman: Cemil Cahit Yeşilbursa

Özet:

Öğretim teknolojilerinin öğretim sürecine dahil edilmesi aşamasında harmanlanmış öğrenme önemi artan bir modeldir. Harmanlanmış öğrenme hem çevrimiçi hem de yüz yüze öğrenme ortamlarının avantajlarının farklı yöntemler ile bir araya gelmesinden oluşan bir yapıdadır. Yüz yüze öğrenme ortamlarının dezavantajlarının azaltıldığı ve avantajlarının bir araya getirildiği farklı yöntemlerden biri de ters yüz edilmiş sınıf modelidir. Harmanlanmış öğrenmenin alt bir modeli olan ters yüz edilmiş sınıf modelinde öğrenciler evde çevrimiçi ortamlar aracılığıyla dersi dinler sınıfa geldiklerinde ise öğretmen rehberliğinde derse yönelik uygulamalar yapılır. Günümüzde ters yüz edilmiş sınıf modelinin öğretim sürecine dahil edilmesine ilişkin çalışmalar artmıştır. Bu doğrultuda bu modelin sosyal bilgiler dersinde de uygulanması ve sosyal bilgiler dersinde karşılaşılan sınırlayıcı faktörlere çözüm sağlamadaki etkisini ortaya koymak gerekli hale gelmiştir. Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler eğitiminde ters yüz edilmiş sınıf modeli kullanımın 5. sınıf öğrencilerinin bilim, teknoloji ve toplum ünitesi akademik başarılarına, derse yönelik tutumlarına etkisini ve öğrencilerin uygulamaya yönelik görüşlerini incelemektir. Araştırmada karma yöntem desenlerinden açımlayıcı sıralı karma desen kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutu öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel desende tasarlanmıştır. Araştırmanın deneysel kısmı 2019–2020 eğitim öğretim yılı bahar yarıyılında yürütülmüştür. Çalışma grubunu amaçsal örnekleme yöntemiyle belirlenen Kırıkkale ilinde yer alan bir ortaokulda öğrenim gören 5. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışma grubunun belirlenmesinin ardından seçkisiz örnekleme yöntemiyle deney ve kontrol grubu belirlenmiştir. Deney grubunda 32, kontrol grubunda ise 30 öğrenci bulunmaktadır. Araştırmanın veri toplama araçlarını başarı testi, tutum ölçeği ve yarı yapılandırılmış görüşme formu oluşturmaktadır. Araştırmada nicelverilerin analizinde SPSS 22.0 paket programı kullanılmıştır. Bu doğrultuda, verilerin çözümlenmesinde normal dağılım gösteren veriler için tek yönlü varyans analizi, bağımsız gruplar t-testi, bağımlı gruplar t-testi; normal dağılım göstermeyen veriler için Mann Whitney U testi ve Wilcoxon işaretli sıralar testi kullanılmıştır, Nitel verilerin çözümlenmesinde ise içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın nicel bulgularına göre ters yüz edilmiş sınıf modelinin öğrencilerin akademik başarılarını artırdığı ancak öğrencilerin sosyal bilgiler dersine yönelik tutumlarını etkilemediği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın nitel bulgularına göre öğrencilerin ters yüz edilmiş sınıf modeli uygulamasında zorluk yaşamadıkları; uygulamada en çok sınıf içi etkinliklerden keyif aldıkları; ters yüz edilmiş sınıf modelinin sosyal bilgiler dersinin diğer ünitelerinde de uygulanabilir olduğuna yönelik görüş bildirdikleri sonucuna ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler : Harmanlanmış Öğrenme, Ters Yüz Edilmiş Sınıf Modeli, Sosyal Bilgiler Dersi