Ortaöğretim matematik ve geometri dersi öğretim programlarındaki üçgenler alt öğrenme alanı ile ilgili kazanımların ve içeriğin karşılaştırmalı analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, MATEMATĠK VE FEN BĠLĠMLERĠ EĞĠTĠMĠ ANABĠLĠM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NESİBE KIZILSEKİLİ

Danışman: Sevgi Atlıhan

Özet:

Bu çalıĢmada Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) 1992 yılı Ortaöğretim Matematik, Geometri, Analitik Geometri Dersi Öğretim Programındaki (OMGADÖP), MEB 2010 yılı Ortaöğretim Geometri Dersi 9-10.Sınıflar Öğretim Programındaki (OGDÖP) ve MEB 2013, 2017, 2018 yılı Ortaöğretim Matematik Dersi Öğretim Programlarındaki (OMDÖP) “Üçgenler” alt öğrenme alanını, eğitim programının hedef/kazanım ve içerik ögelerine göre karĢılaĢtırmak ve belirtilen öğretim programlarına iliĢkin öğretmen ve uzman görüĢlerini ortaya koymak amaçlanmıĢtır. Bu çalıĢma nitel araĢtırma desenlerinden durum çalıĢması esas alınarak tasarlanmıĢtır. AraĢtırma, öğretmenler ve uzmanlar olmak üzere toplam altı katılımcıdan oluĢmaktadır. AraĢtırmanın verileri, eğitim programının hedef/kazanım ve içerik ögelerini kapsayacak Ģekilde sekiz adet soru bulunan veri toplama aracı yardımı ve MEB 1992 yılı OMGADÖP, MEB 2010 yılı OGDÖP, MEB 2013, 2017 ve 2018 yılı OMDÖP’lerin incelenmesiyle toplanmıĢtır. Elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıĢtır. Verilerin analizi sonucunda “Üçgenler” alt öğrenme alanına vi

vii

iliĢkin 1992 programında sadece amaç ve davranıĢların yer aldığı, 2010 programında ise kazanımlar, bu kazanımlara iliĢkin ayrıntılı açıklamalar ve etkinlik ipuçları ya da örneklerin yer aldığı görülmüĢtür. 2013, 2017 ve 2018 programlarında ise sadece kazanım ifadelerinin yer aldığı, ayrıntılı açıklamaların ve etkinlik ipuçları ya da örneklerinin kaldırıldığı görülmüĢtür. Katılımcıların, kazanım ve içeriğe yönelik bazı konularda görüĢ ayrılıkları olduğu görülmüĢtür. Bunun yanı sıra, kazanım ve içeriğe yönelik bazı konularda ise görüĢ birliği olduğu tespit edilmiĢtir. AraĢtırmada elde edilen sonuçlar, literatür kapsamında değerlendirilerek tartıĢılmıĢ ve yapılan tespitlere yönelik öneriler sunulmuĢtur.

Anahtar Kelimeler : Hedef/Kazanım, Ġçerik, Uzman ve Öğretmen GörüĢleri