ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLARDA DENGE EĞİTİMİ ÇALIŞMALARININ BAZI ÖZBAKIM BECERİLERİ ÜZERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nilgün DEMİREL

Danışman: MEHMET GÜÇLÜ

Özet:

Bu araştırmanın amacı zihinsel engelli çocuklarda denge eğitimi çalışmalarının seçilen özbakım becerileri üzerine etkisini ortaya koyabilmektir. Çalışmada uzmanlar eşliğinde hazırlanan denge beceri ölçüm aracı ile çocukların denge performansları alınmış ve iki grup birbiri arasında homojenlik gösterecek şekilde deney ve kontrol grubu olmak üzere oluşturulmuştur. Özel eğitim uzmanının görüşleri alınarak ön koşul olarak denge becerisi gerektiren 4 giyinme-soyunma becerisi seçilmiştir. Özel eğitim uzmanının hazırlamış olduğu beceri analiz formu ile her iki grubunda seçilen becerilerde ki performansları değerlendirilmiştir. Performans değerlendirme aşamasından sonra deney grubuna 8 hafta süreyle uzmanların yardımı ile hazırlan denge geliştirici istasyon çalışması uygulatılmıştır. Bu çalışmayla eş zamanlı olarak, seçilen özbakım becerileri özel eğitim uzmanı tarafından her iki grupla çalışılmıştır. Denge becerisinde 8. haftanın sonunda, özbakım becerilerinde ise 4. ve 8. haftaların sonunda değerlendirmeler yapılmıştır.Elde edilen veriler SPSS 11.0 paket programında wilcoxon eşleştirilmiş iki örnek testi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlar şu şekilde sıralanabilir; 1) 5-7 yaş grubundaki zihinsel engelli çocukların denge beceri düzeyleri normal gelişim gösteren akranlarına oranla çok düşük seviyededir. iii 2) Deney grubuna uygulanan 8 haftalık denge eğitimi sonucunda grubun denge becerileri düzeylerinde ilerleme görülmüştür. 3) Deney grubunun özbakım becerilerini öğrenme düzeylerindeki hız, kontrol grubuna göre daha yüksektir.Çalışma sonunda her iki grupta belirlenen özbakım becerilerini bağımsız olarak yapabilecek düzeye ulaşmıştır.Ancak deney grubundaki çocukların bazıları 4.hafta sonunda yapılan değerlendirmede seçilen özbakım becerilerini bağımsız olarak gerçekleştirebilecek duruma gelmişlerdir.