Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2012
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Kamuran Obuz
Danışman: FATMA ARPACİ
Özet:Araştırma tüketicilerin mobilyaya ilişkin tercihleri, satın alma, kullanım davranışları ve mobilyaya ilişkin sorunlarının incelenmesi amacı ile planlanmış ve yürütülmüştür. Örneklem kapsamına Ankara ili Yenimahalle ilçesi Batıkent Kız Teknik ve Meslek Lisesi öğrenci velisi gönüllü 512 tüketici alınmıştır. Araştırma verilerinin elde edilmesinde anket tekniğinden yararlanılmıştır. Tüketicilerin mobilyaya ilişkin tercihlerine faktör analizi uygulanmıştır. Mobilyada satın alma özellikleri tercihi, mobilyada kullanım özellikleri tercihi, mobilyada dekorasyon özellikleri tercihi ve kullanıcı beklentileri alt boyutlarının toplam puan ortalamaları, mobilyaya ilişkin sorunlarının toplam toplam puan ortalamaları verilmiştir. Tüketicilerin mobilyaya ilişkin tercihlerinin ve mobilyaya ilişkin sorunlarının yaş, medeni durum, eğitim durumu, ailenin ortalama aylık gelir miktarına göre farklılaşması Kruskal Wallis H-Testi ile cinsiyet, çalışma durumu, oturulan konutun mülkiyet durumu ile mobilya satın alırken kullandığı satın alma şekline göre farklılaşması Mann Whitney U testi ile incelenmiştir. Tüketicilerin mobilyaya ilişkin sorunlarının ve tercihlerinin aralarındaki ilişki korelasyon analizi ile incelenmiştir. Mobilya satın alırken tercihlerinden etkilenme durumunu test etmek için Regresyon Modeli uygulanmıştır. Tüketicilerin % 45.7'sinin 40-49 yaş grubunda, % 64.3'ünün kadın, % 29.9'unun lise mezunu olduğu, % 89.8'inin evli, % 44.1'inin 10-19 yıl evlilik süresine sahip olduğu, % 48.4'ünün 2 çocuk sahibi olduğu belirlenmiştir. Tüketicilerin % 39.1'inin ailesindeki tüketici sayısı 4 kişi, % 41.6'sının ailesinin ortalama aylık gelir miktarı 1001-2000 TL ve % 59.8'inin oturduğu konutta ev sahibi olduğu belirlenmiştir. Tüketicilerin mobilyada kullanım özellikleri tercihi ve kullanıcı beklentilerinin (p=0.014<0.05) yaşa göre; mobilyada dekorasyon özellikleri tercihi (p=0.000<0.05), mobilyada kullanım özellikleri tercihi (p=0.000<0.05) ve kullanıcı beklentilerinin (p=0.001<0.05) cinsiyete göre farklılaştığı bulunmuştur. Mobilyada dekorasyon özellikleri tercihinin (p=0.036<0.05) medeni duruma göre; kullanıcı beklentilerinin (p=0.014<0.05) ailenin ortalama aylık gelir miktarına göre, mobilyada dekorasyon özellikleri tercihinin (p=0.049<0.05) oturulan konutun mülkiyet durumuna göre farklılaştığı bulunmuştur. Araştırma kapsamına alınan tüketicilerin % 45.3'ünün evde mobilyaya olan ihtiyaç ve satın alma arzusunun genellikle evde yaptıkları görüşme ve tartışmalardan kaynaklandığını, % 55.0'inin mobilya satın alındıktan ve kullanıldıktan sonra dayanıklılık, kullanışlılık vb. değerlendirmelerin genellikle eşi ile birlikte yaptıkları belirlenmiştir. Mobilya ihtiyacının doğmasında mevcut mobilyanın eskimesinin çok önemli (% 47.3) olduğu, satın almadan önce mobilya hakkında bilgi toplama ve değerlendirme aşamasında başvurduğu ve etkilendiği faktörlerden daha önceki bilgi ve tecrübelerin çok önemli (% 50.8) olduğu bulunmuştur. Tüketicilerin % 72.3'ünün mobilyayı vadeli satın aldığı ve evde mobilyanın yerini değiştirdiği (% 81.1), mobilyalarda en fazla görülen tahribatın % 49.6 kırılma olduğu saptanmıştır. Tüketicilerin mobilya satın alırken yaşadıkları sorunlar mobilya satın alınırken tüketicinin yetersiz bilgilendirilmesi (% 42.8) ve satış noktalarındaki kişilerin yetersiz bilgilendirilmesi (% 41.0) olarak bulunmuştur. Tüketicilerin mobilya satın aldıktan sonra yaşadıkları sorunların başında mobilyanın geç teslim edilmesi (% 40.4) belirlenmiştir. Tüketicilerin mobilya satın alırken yaşadıkları sorunların oturulan konutun mülkiyet durumuna göre farklılaştığı bulunmuştur (p=0.042<0.05). Tüketicilerin mobilya satın aldıktan sonra yaşadıkları sorunlar ile mobilya satın alırken yaşadıkları sorunlar arasında anlamlı ilişki bulunmuştur (r=0,734; p=0,000<0,05). Tüketicilerin mobilya satın alırken yaşadıkları sorunların mobilyaya ilişkin tercihlerinden etkilenme durumunu test etmek için yapılan regresyon modeli istatistiksel olarak anlamlıdır (F=2,597; p=0,012<0,05).