MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ VE MATEMATİK DERS KİTAPLARININ İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, MATEMATİK VE FEN BİLİMLERİ EĞİTİMİ ANA BİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BURAK ÇAKAR

Danışman: Selami Ercan

Özet:

Öğretim programı, bir toplumun kişiliğini ve kültürünü eğitim sistemine uygulanmasını sağlayan bir ögedir. Toplumu iyi ifade eden, istikrarı sağlamış bir öğretim programı hedefleri gerçekleştirmede atılan en önemli adımlardan biridir. Bu programların uygulayıcıları olan öğretmenlerin görüşleri, önerileri ve tavsiyeleri programın iyileştirilmesi için dikkat edilmesi gereken bir husustur. MEB bünyesinde okullarda okutulan ders kitapları, öğretmenlerin ve öğrencilerin en temel materyali görevi üstlenmektedir. Ders kitaplarından alınan verimin en üst düzeye çıkarılabilmesi için bu kitaplardaki eksikliklerin belirlenmesi gerekmektedir. Dolayısı ile bu çalışmada, sürecin içerisinde olan öğrencilerin ve matematik öğretmenlerinin görüşleri alınarak öğretim programındaki ve ders kitaplarındaki eksikliklerin belirlenmesi, öğrencilerin beklentilerinin incelenmesi ve öğretmenlerden çeşitli öneriler alınması amaçlanmıştır. Bu bağlamda çalışmanın problemi “Matematik dersi öğretim programı ve ders kitapları ile ilgili öğretmen ve öğrenci görüşleri nelerdir?” şeklinde ifade edilmiştir. Araştırma

vi

Erzurum ilinin Oltu ilçesinde yapılmıştır. Araştırma kapsamında MEB ortaöğretim kurumlarında görev yapan 14 matematik öğretmeni ile görüşme yapılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır ve görüşme kayıt altına alınmıştır. Öğrencilerin görüş ve beklentilerini belirlemek amacıyla 375 öğrenciye öğrenci görüş formu uygulanmıştır. Verilerin analizi yapılırken betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Analiz sonuçları incelenerek öğretim programının iyileştirilmesi için görüşler ve tavsiyeler, ders kitaplarının varsa eksikliklerinin giderilmesi ve iyileştirilmesi için görüşler ortaya konmuştur. Son kısımda ise elde edilen verilerden ve sonuçlardan faydalanarak programın ve ders kitaplarının düzenlenmesi adına önerilerde bulunulmuştur.

Anahtar Kelimeler : Öğretim programı, ders kitabı, öğretmen görüşleri, öğrenci

beklentileri, matematik, matematik eğitimi.