Türkiye ve Kosova'da Uygulanan 6. Sınıf İngilizce Dersi Öğretim Programlarının Öğeleri Açısından Karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ADILE OSMANI

Danışman: HALİME ŞENAY ŞEN

Özet:

Bu çalışmanın amacı, Türkiye ve Kosova’da uygulanan 6. Sınıf İngilizce dersi öğretim programları öğelerinin (hedef – içerik – eğitim durumu – sınama durumu) birbirlerine göre benzerlik ve farklılıkları bakımından karşılaştırmasının yapılmasıdır. Araştırma nitel araştırma desenlerinden bir durum çalışmasıdır. Araştırma verilerinin toplanmasında doküman incelemesi yapılmıştır. Türkiye ve Kosova ülkelerinde 2018-2019 eğitim öğretim yılında uygulanan İngilizce dersi öğretim programları kullanılmıştır. Türkiye ve Kosova Milli Eğitim Bakanlıklarının web sayfalarından elde edilen dokümanların ayrıntılı betimlemeleri yapılmış, ardından programlar arasındaki benzerlik ve farklılıklar belirtilmiş, elde edilen sonuçlar yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular şöyledir: Öğretim programlarına kazanımlar açısından bakıldığında, kazanımların büyük oranda ( % 90) bilişsel olduğu görülmüştür. Türkiye 6. sınıf İngilizce dersi öğretim programında kazanımlar dört temel dil becerisi vurgulanarak sunulmuştur. Kosova da ise dört temel dil becerisi vurgulanmadan hedefler verilmiştir. Türkiye de 6. sınıf İngilizce dersi öğretim programı dinleme ve konuşma becerilerinin birincil beceri olarak tanımladığı görülürken, vii Kosova da ise bu şekilde bir tanımlama bulunmamaktadır. Kosova da hedef veya kazanımlar yerine “öğrenme çıktıları” ifadesi kullanılmıştır. İçerik açısından incelendiğinde Türkiye İngilizce dersi ortaokul 6. sınıf öğretim programında Kosova öğretim programına göre daha fazla ünite bulunmaktadır. Bu durumun iki ülkedeki İngilizce ders saatlerinin birbirinden farklı olmasından kaynaklandığı söylenebilir. Çünkü Türkiye de İngilizce ders saati haftada üç saat iken, Kosova da haftada iki saattir. Ayrıca, Türkiyedeki İngilizce öğretim programında her bir ünite/tema ile ilgili kısa bir kelime listesinin de yer aldığı görülmüştür. Kosova İngilizce öğretim programında böyle bir kelime listesi eklenmemiştir. Her iki ülkede öğrencilerin belirli konularda dil becerilerini kullanarak iletişim kurmaları planlanmıştır. Öğretim programları eğitim durumu açısından incelendiğinde, her iki ülkede benzer öğretim yöntemlerinin tercih edildiği görülmektedir. Ayrıca Türkiye’deki İngilizce öğretim programında dinleme ve konuşmaya dayalı etkinliklerin daha fazla olduğu bulunmuştur. Bu farklılığın nedeni olarak Türkiye’de öğretim programlarında dinleme ve konuşmaya dayalı becerilerin birincil olarak düşünülmesi olduğu söylenebilir. Her iki ülkedeki öğretim programı da, öğrenci merkezli ve oyun yoluyla eğlenerek öğrenme, yüksek motivasyon sağlanması ve görsel-işitsel medya araçlarının kullanılması açısından benzerlik taşımaktadır. Öğretim programları sınama durumu açısından incelendiğinde, hem ürün hem de süreç değerlendirilmesi, öz değerlendirme, grup değerlendirme, portfolyo, yazılı sınavlar gibi değerlendirme yöntemleri olduğu görülmektedir. Öğretim programlarında sonuç değerlendirme yerine süreç değerlendirmeye teşvik eden aktiviteler ve alternatif değerlendirme yöntemlerinin yer aldığı görülmektedir. Farklı olarak Türkiye’de uygulanan 6. sınıf İngilizce dersi öğretim programında performans görevi, dereceli puanlama anahtarı ve akran değerlendirme uygulanmaktadır. Türkiye’de uygulanan öğretim programlarında, değerlendirme yapma konusunda oldukça ayrıntılı bilgiler verdildiği ve ölçme teknikleri ile çeşitli tavsiyelerin yer aldığı görülmüştür. Diğer yandan Kosova‘da uygulanan öğretim programında sınama durumuna ilişkin ayrıntılı bilgi mevcut değildir.