Sınıf öğretmeni adaylarının sosyal ağları kullanım amaçları ile sanal zorba/kurban olma durumları arasındaki ilişkilerin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, SINIF EĞİTİMİ BİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FATMA CAHİDE ÖZÇELİK

Danışman: Mustafa Kale

Özet:

Teknoloji alanındaki gelişmeler ve kullanım yaş seviyelerindeki düşüşle ters orantılı olarak

artan yaygınlaşma ile sosyal ağların kullanıcı yaş ortalamalarının ilköğretim seviyesine

kadar düştüğü görülmektedir. Bunlara bağlı olarak küçük yaşlardaki öğrencilerin sanal

zorbalığa maruz kalma ve bu durumdan etkilenme düzeyleri artış göstermektedir. Özellikle

ilköğretim döneminde öğrencilerin kişilik oluşumunda bu tip zorba davranışların olumsuz

etkisi öğrencilerin tüm yaşamını etkileyecek bir tehlike teşkil etmektedir. Öğretmenlerin

öğrencilerine internet kaynaklarını ve özellikle sosyal ağları kullanımları konusunda rehber

olabilmesi ve bilinçli kullanıma teşvik edebilmesi için; interneti, sosyal ağları bilinçli

kullanım becerisine sahip olmaları ve sanal zorbalık hakkında bilgi sahibi olmaları

gerekmektedir. Geleceğin toplumuna yön verecek olan sınıf öğretmeni adaylarının sosyal

ağları kullanım amaçlarını ve sanal zorba/kurban olma durumlarını belirlemenin, mesleğe

başlamadan önce bilinçlendirme ve önleme adına yapılacak çalışmalara temel oluşturacağı

düşünülmektedir. Bu araştırmanın amacı eğitim fakültelerinde öğrenim gören sınıf

öğretmeni adaylarının sosyal ağları kullanım amaçları ve sanal zorba/kurban olma

durumlarının incelenmesidir.

Araştırma, genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli ile yapılmıştır.

Araştırmanın evrenini; Ankara’daki devlet üniversitelerinde 2018-2019 eğitim-öğretim

viii

yılında Sınıf Eğitimi lisans programında öğrenim gören 1040 sınıf öğretmeni adayı

oluşturmuştur. Araştırmadaki üniversite, cinsiyet, sınıf düzeyi vb. gibi kategorik

değişkenler de dikkate alınarak seçilen örneklemin evreni temsil etme düzeyinin yüksek

olabilmesi için örnekleme dâhil edilecek elemanlar küme örnekleme ve tabakalı örnekleme

yöntemiyle 640 kişi olarak belirlenmiştir. Araştırmada 800 kişiye ulaşmak hedeflenmiştir.

Gönüllü katılım esaslı olarak toplanan verilerden eksik veya hatalı olarak yanıtlanmış olan

veri toplama araçları çıkartılarak nihai olarak ulaşılan 702 kişiye uygulanan veri toplama

araçlarının veri analizinde kullanılmasına karar verilmiştir. Araştırmada üç adet ölçme

aracı kullanılmıştır: “Sanal Zorba/Kurban Ölçeği”, “Sosyal Ağların Kullanım Amaçları

Ölçeği” ve “Kişisel Bilgiler Formu”.

Katılımcıların demografik bilgileri tespit edilmiş; birbirleriyle olan ilişkileri incelenerek

şekiller ve tablolar ile “Bulgular” başlığı altında sunulmuştur. Ölçeklerin tamamında, her

bir katılımcının, ilgili ölçeğin genelinden ve faktörlerinden aldığı toplam puanlar

hesaplanmıştır. Ölçeklerde, beklenen ortalamalar ile katılımcıların ortalamaları arasında

anlamlı bir fark olup olmadığını belirleyebilmek için One Sample T Test yapılmıştır.

Verilerin gruplandırılmasına gidilmiştir. Dördüncü, beşinci ve altıncı alt amaçlarda

verilerin analizinde; ilgisine göre One Way Anova, Independent Samples t Test, Pearson

Korelasyon Katsayısı gibi parametrik testler tercih edilmiştir.

Öğretmen adaylarının sosyal ağları kullanım amaçlarının genel ortalamasının 7’li likert

tipinde olan ölçekte “4,40-5,20” puan aralığı içerisinde, yani yüksek çıktığı ve sınıf

öğretmeni adaylarının sosyal ağları kullanma amaçları ile öğrenim gördükleri üniversiteler

arasında anlamlı bir farklılığın bulunmadığı, sınıf düzeyleri arasında anlamlı bir farklılığın

bulunduğu ve bu farklılıkların Birinci Sınıf ile Dördüncü Sınıf ve Üçüncü Sınıf ile

Dördüncü Sınıf grupları arasında olduğu, sosyal ağları kullanım amaçları konusunda

kadınların ve erkeklerin farklı düşündükleri, kadınların ölçeğe yönelik seçimlerinin,

erkeklere göre daha fazla “Kesinlikle Katılıyorum” yönünde olduğu, günlük internet

kullanım düzeyleri arasında anlamlı bir farklılığın bulunduğu ve bu farklılıkların 1-2 saat

ile 3-4 saat, 1-2 saat ile 5-6 saat, 3-4 saat ile 5-6 saat ve 7 saat ve üzeri ile 1-2 saat grupları

arasında olduğu, sonucuna ulaşılmıştır.

Sınıf öğretmeni adaylarının sanal kurban olma düzeylerinin düşük olduğu ve sınıf

öğretmeni adaylarının sanal kurban olma durumları ile öğrenim gördükleri üniversiteler

arasında anlamlı bir farklılığın bulunduğu ve bu farklılıkların Gazi Üniversitesi ile Ankara

Üniversitesi arasında olduğu, sınıf düzeyleri arasında anlamlı bir farklılığın bulunduğu ve

bu farklılıkların Birinci Sınıf ile Üçüncü Sınıf ve İkinci Sınıf ile Üçüncü Sınıf grupları

arasında olduğu, cinsiyetler arası anlamlı bir fark olmadığı, günlük internet kullanım

düzeyleri arasında anlamlı bir farklılığın bulunduğu ve bu farklılıkların 1-2 saat ile 5-6 saat

grupları arasında olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Sınıf öğretmeni adaylarının sanal zorbalık düzeylerinin düşük olduğu ve sanal zorbalık

durumları ile öğrenim gördükleri üniversiteler arasında anlamlı bir farklılığın bulunduğu ve

bu farklılıkların Ankara Üniversitesi ile Hacettepe Üniversitesi ve Gazi Üniversitesi ile

Hacettepe Üniversitesi arasında olduğu, öğrenimlerini sürdürdükleri sınıf düzeyleri

arasında anlamlı bir farklılığın bulunduğu ve bu farklılıkların Birinci Sınıf ile Üçüncü

Sınıf, İkinci Sınıf ile Üçüncü Sınıf grupları arasında olduğu, cinsiyetler arasında anlamlı

bir fark olmadığı, günlük internet kullanım düzeyleri arasında anlamlı bir farklılığın

bulunmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

“Sosyal Ağların Kullanım Amaçları” ölçeği ile “Sanal Kurban Ölçeği” arasındaki ilişkiyi

incelemek için yapılan Pearson Korelasyon Katsayısı analizi ile; sınıf öğretmeni

adaylarının sosyal ağları kullanım amaçlarının, onların sanal kurban olma durumlarına etki

düzeyinin düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır.“Sosyal Ağların Kullanım Amaçları” ölçeği ile “Sanal Zorba Ölçeği” arasındaki ilişkiyi

incelemek için yapılan Pearson Korelasyon Katsayısı analizi ile; sınıf öğretmeni

adaylarının sosyal ağları kullanım amaçlarının; onların sanal zorba olma durumlarına etki

düzeyinin düşük olduğu, sınıf öğretmeni adaylarının sosyal ağları doğrudan diğer ağ

kullanıcılarına zorbalık yapma amacıyla kullanmadıkları sonucuna ulaşılmıştır.

“Sanal Kurban Ölçeği” ile “Sanal Zorba Ölçeği” arasındaki ilişkiyi incelemek için yapılan

Pearson Korelasyon Katsayısı analizi ile; sınıf öğretmeni adaylarının sanal kurban olma

durumları ile sanal zorba olma durumlarının birbiri üzerindeki etki düzeyinin orta kuvvette

olduğu, sanal ortamlarda sanal kurban olan sınıf öğretmeni adaylarının, yine sanal

ortamlarda zorbalığa başvurduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler: Sınıf Eğitimi, sanal kurban, sanal zorba, sosyal ağlar, öğretmen

yetiştirme, teknoloji.