Mesleğe yeni başlayan sınıf öğretmenleri ile tecrübeli sınıf öğretmenlerinin ilk okuma yazma öğretiminde karşılaştıkları sorunların karşılaştırılması (Mardin ili örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, SINIF ÖĞRETMENLİĞİ ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BİNNUR ANRAS

Danışman: Seyit Ateş

Özet:

Bu araştırma, mesleğinde yeni olan sınıf öğretmenleri ile deneyimli sınıf öğretmenlerinin ilk okuma yazma öğretiminde karşılaştıkları sorunları ve bunlara yönelik çözüm önerilerini karşılaştırmalı olarak incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma nitel araştırma tekniklerinden görüşme tekniği ile yürütülmüştür. Araştırma, Mardin ili Midyat ilçesindeki köy, belde ve ilçe merkezinde görev yapan birinci sınıf öğretmenleri arasından 20’si mesleğinde yeni olan, 23’ü deneyimli olmak üzere 43 sınıf öğretmeninin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Sonuç olarak; mesleğe yeni başlamış öğretmenlerin ifade ettiği ancak deneyimli öğretmenler tarafından dile getirilmeyen bazı sorunların zaman içerisinde öğretmenler tarafından çözülebildiği, her iki gruptaki öğretmenler tarafından belirtilen sorunların öğretmenler tarafından çözülemeyen sorunlara işaret ettiği, öğretmenlerin sorunlarla nedenleri arasında belirgin anlayışa sahip olmadıkları, öğretmenler tarafından ifade edilen sorunların bazılarının ağırlıklı olarak bölgeye özgü sorunlarken bazılarının ülke genelinde karşılaşılabilecek sorunlar olduğu, dilden ve sosyo-ekonomik düzeyden kaynaklı sorunların diğer pek çok sorunun merkezini

oluşturan öğrenciyle ilgili olmaktan çok bölgesel bir sorun olduğu, öğretim programları ve ders kitaplarının merkezi bir anlayışla hazırlanması ve esnek yapıda olmaması nedeniyle bölgedeki öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılama noktasında yetersiz kaldığı, öğretmenlerin hizmet öncesi aldıkları eğitimin ise mevcut şartlarda mesleği icra etmede yeterli olmadığı ve ihtiyaca cevap veremediği görülmüştür.

Anahtar Kelimeler : İlkokuma yazma öğretimi, sorun, çözüm