Argümantasyon tabanlı biyoloji öğretiminin başarı, tutum ve eleştirel düşünme becerisi üzerine etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, BİYOLOJİ EĞİTİMİ ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YÜCEL YÜKSEL

Danışman: Melike Özer Keskin

Özet:

Bu çalışmanın amacı, Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme yaklaşımının (ATBÖ),

Biyoloji dersinde, öğrencilerin akademik ders başarılarına, eleştirel düşünme becerilerine

ve Biyoloji dersine olan tutumlarına etkisini incelemektir. Ayrıca ATBÖ yaklaşımına

dayalı uygulamalar hakkında öğrenci ve öğretmen görüşlerinin ortaya konulması

amaçlanmıştır. Model olarak ön ve son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır.

Çalışma Bolu il sınırlarında bulunan bir Anadolu lisesinin 9. sınıflarında okuyan toplam

136 öğrenci ile yürütülmüştür. Liseye giriş puanları ve cinsiyet bakımından Milli Eğitim

Bakanlığı tarafından dengeli bir biçimde dağıtılarak oluşturulan 4 sınıftan rastgele olarak 2

deney ve 2 kontrol grubu seçilmiştir. Çalışmanın başlangıcında ve sonunda deney ve

kontrol gruplarına Akademik Başarı Testi, Cornell Eleştirel Düşünme Testi ve Biyoloji

Dersi Tutum Ölçeği, çalışma sonunda deney grubu öğrencilerine ATBÖ Etkinlik

Değerlendirme Ölçeği uygulanmış, deney grubu öğrencileri ve ders öğretmeni ile yarı

yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Araştırma sonuçları ATBÖ yaklaşımının Biyoloji

dersinde öğrencilerin akademik ders başarılarını artırdığını, öğrencilerin eleştirel düşünme

becerilerini geliştirdiğini, öğrencilerin Biyoloji dersine karşı olan tutumlarını da olumlu

yönde yükselttiğini göstermektedir. Deney grubundaki öğrencilerle yapılan görüşmelerde

ise öğrenciler ATBÖ uygulamaları ile konuları daha iyi anladıklarını, derse aktif katılım

sağladıklarını, yazma konusunda yeteneklerinin geliştiğini, derse yönelik

motivasyonlarının arttığını ifade etmişlerdir. ATBÖ yaklaşımına dayalı uygulama ile ilgili

öğretmen görüşleri incelendiğinde, ATBÖ yaklaşımının öğrencilerin derse katılma

oranlarını arttırdığı, bilimsel problemin çözülme basamaklarını öğrenmelerine yardımcı

olduğu, sınıf içerisinde sağlıklı bir tartışma ortamının oluşmasına neden olduğu, öğrenciler

arasında fikir alışverişlerinin olduğu, okumayı arttırdığı görülmektedir.

Anahtar Kelimeler : Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme (ATBÖ), Biyoloji Eğitimi,

Eleştirel Düşünme, Başarı, Tutum