Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, BİYOLOJİ EĞİTİMİ ANABİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: YÜCEL YÜKSEL
Danışman: Melike Özer Keskin
Özet:
Bu çalışmanın amacı, Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme yaklaşımının (ATBÖ),
Biyoloji dersinde, öğrencilerin akademik ders başarılarına, eleştirel düşünme becerilerine
ve Biyoloji dersine olan tutumlarına etkisini incelemektir. Ayrıca ATBÖ yaklaşımına
dayalı uygulamalar hakkında öğrenci ve öğretmen görüşlerinin ortaya konulması
amaçlanmıştır. Model olarak ön ve son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır.
Çalışma Bolu il sınırlarında bulunan bir Anadolu lisesinin 9. sınıflarında okuyan toplam
136 öğrenci ile yürütülmüştür. Liseye giriş puanları ve cinsiyet bakımından Milli Eğitim
Bakanlığı tarafından dengeli bir biçimde dağıtılarak oluşturulan 4 sınıftan rastgele olarak 2
deney ve 2 kontrol grubu seçilmiştir. Çalışmanın başlangıcında ve sonunda deney ve
kontrol gruplarına Akademik Başarı Testi, Cornell Eleştirel Düşünme Testi ve Biyoloji
Dersi Tutum Ölçeği, çalışma sonunda deney grubu öğrencilerine ATBÖ Etkinlik
Değerlendirme Ölçeği uygulanmış, deney grubu öğrencileri ve ders öğretmeni ile yarı
yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Araştırma sonuçları ATBÖ yaklaşımının Biyoloji
dersinde öğrencilerin akademik ders başarılarını artırdığını, öğrencilerin eleştirel düşünme
becerilerini geliştirdiğini, öğrencilerin Biyoloji dersine karşı olan tutumlarını da olumlu
yönde yükselttiğini göstermektedir. Deney grubundaki öğrencilerle yapılan görüşmelerde
ise öğrenciler ATBÖ uygulamaları ile konuları daha iyi anladıklarını, derse aktif katılım
sağladıklarını, yazma konusunda yeteneklerinin geliştiğini, derse yönelik
motivasyonlarının arttığını ifade etmişlerdir. ATBÖ yaklaşımına dayalı uygulama ile ilgili
öğretmen görüşleri incelendiğinde, ATBÖ yaklaşımının öğrencilerin derse katılma
oranlarını arttırdığı, bilimsel problemin çözülme basamaklarını öğrenmelerine yardımcı
olduğu, sınıf içerisinde sağlıklı bir tartışma ortamının oluşmasına neden olduğu, öğrenciler
arasında fikir alışverişlerinin olduğu, okumayı arttırdığı görülmektedir.
Anahtar Kelimeler : Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme (ATBÖ), Biyoloji Eğitimi,
Eleştirel Düşünme, Başarı, Tutum