Yüzeysel Öğrenme Tabanlı Mobil Ön Öğrenme Sisteminin Öğrenme Çıktısı, Tutum ve Derin Öğrenmeye Yönelik Transfere Etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ulaş YABANOVA

Danışman: Özden Demirkan

Özet:

Bu çalışma ile amaçlanan yüzeysel öğrenme yaklaşımına uygun şekilde tasarlanmış mobil ön öğrenme sisteminin öğrenme çıktısı, mobil öğrenmeye yönelik tutum ve derin öğrenmeye ilişkin transfer üzerindeki etkileri belirleyebilmektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 güz döneminde Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesinde dokuz farklı öğretmenlik alanında öğrenim gören 114 kadın, 21 erkek, toplam 135 lisans öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma Öğretim Teknolojileri dersi kapsamında 14 haftalık bir süreçte uygulanmıştır. Araştırma yöntemi olarak ön-test son-test kontrol gruplu yarı deneysel desen uygulanmıştır. Araştırma kapsamında veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen akademik başarı testi, öğretim materyali değerlendirme rubriği, transfer testi ile Demir ve Akpınar (2016) tarafından geliştirilen “Mobil Öğrenmeye Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Deneysel işlemin akademik başarı üzerindeki etkilerin tespiti amacıyla dersin kazanımlarına uygun şekilde geliştirilen ve 48 adet çoktan seçmeli sorudan oluşan akademik başarı testi kullanılmıştır. Materyal ödevlerinin puanlanması amacıyla da Çoklu Ortam Tasarımı ilkeleri referans alınarak geliştirilen 16 maddelik Öğretim Materyali Değerlendirme Rubriği kullanılmıştır. Transfer üzerindeki etkilerin incelenebilmesi amacıyla da 3 senaryo ve bu senaryolara bağlı olarak geliştirilen 10 adet açık uçlu sorudan oluşan transfer testi kullanılmıştır. Deneysel işlemin deney grubunun mobil öğrenmeye yönelik tutumu üzerindeki etkileri de Mobil Öğrenmeye Yönelik Tutum Ölçeği ile belirlenmiştir. Araştırma sürecinde deney grubuna mobil ön öğrenme sistemi aracılığıyla eşzamanlı canlı dersten bir gün önce ilgili derste işlenecek konuya ilişkin uzunluğu 3-7 dakika arasında değişen ve yüzeysel öğrenme yaklaşımına uygun olarak SOLO taksonomisi kazanımlarına göre hazırlanan bir ön öğrenme videosu gönderilmiştir. Bu işlem 12 hafta boyunca uygulanmıştır. Araştırma sonucunda akademik başarı üzerinde deney grubu lehine anlamlı bir etki tespit edilmiştir. Ödev puanlarında ise deney grubu ortalamasının kontrol grubundan daha yüksek olmasına rağmen anlamlı etki görülmemiştir. Mobil öğrenmeye yönelik tutumda da pozitif yönde anlamlı bir etki tespit edilmiştir. Tutumun dört alt boyutundan motivasyon ve memnuniyet boyutlarında anlamlı etki görülürken, öğrenmeye etki ve kullanışlılık boyutlarında etki tespit edilmemiştir. Transfer üzerinde ise deney grubu lehine anlamlı bir etki tespit edilmiştir. Tüm bu sonuçlar ışığında gelecek araştırmalarda kullanılabilecek önerilerde bulunulmuştur.

Anahtar Kelimeler : Mobil Ön Öğrenme, Yüzeysel Öğrenme, Derin Öğrenme, Mobil Öğrenme, Uzaktan Eğitim, Tutum, Transfer, SOLO Taksonomisi