TEKNOLOJİK UYGULAMALARA DAYALI FEN BİLİMLERİ ÖĞRETİMİNİN ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE ETKİSİNİN ARAŞTIRILMASI


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: KÜBRA SANİYE KIZILCI

Danışman: Önder Şensoy

Özet:

Bu çalışmanın amacı, yedinci sınıf fen bilimleri dersinde kullanılan teknolojik

uygulamalara dayalı fen bilimleri öğretiminin öğrencilerin derse yönelik akademik başarı,

ilgi, tutum ve motivasyonları üzerine etkisinin olup olmadığını araştırmaktır. Bu amaç

doğrultusunda yedinci sınıf fen bilimleri ders müfredatında yer alan toplam 21 kazanıma

sahip Elektrik Enerjisi ünitesi ile Güneş Sistemi ve Ötesi ünitesi seçilmiştir. Bu üniteler 11

hafta (44 ders saati) süresince işlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2016–2017 eğitim

- öğretim yılında T.C. Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bir ortaokulun yedinci sınıf

öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışma grubunda toplam 70 öğrenci bulunmaktadır. Bu

öğrencilerden 35’i deney grubunda 35’i ise kontrol grubunda yer almaktadır. Araştırmada

nicel yöntem ve ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır.

Çalışmada uygun örnekleme yöntemi ile oluşturulan iki gruptan birisi olan kontrol

grubunda, öğrenci merkezli öğretim yaklaşımı prensiplerine göre mevcut müfredat

öğretimi yöntem ve tekniklerinin uygulandığı ortamda; deney grubunda ise öğrenci

merkezli öğretim yaklaşımının yanı sıra bilişim teknolojileri etkinliklerini içeren teknolojik

uygulamalara dayalı fen bilimleri öğretiminin uygulandığı ortamda dersler işlenmiştir.

Çalışmada veri toplama aracı olarak; araştırmacı tarafından hazırlanmış 42 sorudan oluşan

Elektrik Enerjisi ile Güneş Sistemi ve Ötesi ünitelerine yönelik başarı testi, fen konularına

yönelik ilgi ölçeği, ilköğretim fen ve teknoloji dersine yönelik tutum ölçeği ve fen

öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği kullanılmıştır. Çalışmanın başında deney ve kontrol

gruplarına, belirlenen ölçekler ön test olarak uygulanmıştır. Üniteler bitirildikten sonra

aynı ölçekler hem deney hem de kontrol grubuna son test şeklinde tekrar uygulanmıştır.

Araştırma sonucunda elde edilen verilerin analizinde SPSS paket programı kullanılarak

bağımsız gruplar için t-testi ve bağımlı gruplar için t-testi uygulanmıştır. Yapılan analizler

sonucunda; bilişim teknolojisi etkinliklerini içeren teknolojik uygulamalara dayalı fen

bilimleri öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarını, derse yönelik ilgi, tutum ve

motivasyon düzeylerini artırdığı sonucuna ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler : Fen eğitimi, teknolojik uygulamalar, bilişim teknolojileri, akademik

başarı, ilgi, tutum, motivasyon.