Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: KÜBRA SANİYE KIZILCI
Danışman: Önder Şensoy
Özet:
Bu çalışmanın amacı, yedinci sınıf fen bilimleri dersinde kullanılan teknolojik
uygulamalara dayalı fen bilimleri öğretiminin öğrencilerin derse yönelik akademik başarı,
ilgi, tutum ve motivasyonları üzerine etkisinin olup olmadığını araştırmaktır. Bu amaç
doğrultusunda yedinci sınıf fen bilimleri ders müfredatında yer alan toplam 21 kazanıma
sahip Elektrik Enerjisi ünitesi ile Güneş Sistemi ve Ötesi ünitesi seçilmiştir. Bu üniteler 11
hafta (44 ders saati) süresince işlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2016–2017 eğitim
- öğretim yılında T.C. Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bir ortaokulun yedinci sınıf
öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışma grubunda toplam 70 öğrenci bulunmaktadır. Bu
öğrencilerden 35’i deney grubunda 35’i ise kontrol grubunda yer almaktadır. Araştırmada
nicel yöntem ve ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır.
Çalışmada uygun örnekleme yöntemi ile oluşturulan iki gruptan birisi olan kontrol
grubunda, öğrenci merkezli öğretim yaklaşımı prensiplerine göre mevcut müfredat
öğretimi yöntem ve tekniklerinin uygulandığı ortamda; deney grubunda ise öğrenci
merkezli öğretim yaklaşımının yanı sıra bilişim teknolojileri etkinliklerini içeren teknolojik
uygulamalara dayalı fen bilimleri öğretiminin uygulandığı ortamda dersler işlenmiştir.
Çalışmada veri toplama aracı olarak; araştırmacı tarafından hazırlanmış 42 sorudan oluşan
Elektrik Enerjisi ile Güneş Sistemi ve Ötesi ünitelerine yönelik başarı testi, fen konularına
yönelik ilgi ölçeği, ilköğretim fen ve teknoloji dersine yönelik tutum ölçeği ve fen
öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği kullanılmıştır. Çalışmanın başında deney ve kontrol
gruplarına, belirlenen ölçekler ön test olarak uygulanmıştır. Üniteler bitirildikten sonra
aynı ölçekler hem deney hem de kontrol grubuna son test şeklinde tekrar uygulanmıştır.
Araştırma sonucunda elde edilen verilerin analizinde SPSS paket programı kullanılarak
bağımsız gruplar için t-testi ve bağımlı gruplar için t-testi uygulanmıştır. Yapılan analizler
sonucunda; bilişim teknolojisi etkinliklerini içeren teknolojik uygulamalara dayalı fen
bilimleri öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarını, derse yönelik ilgi, tutum ve
motivasyon düzeylerini artırdığı sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler : Fen eğitimi, teknolojik uygulamalar, bilişim teknolojileri, akademik
başarı, ilgi, tutum, motivasyon.