Spor Yapan ve Yapmayan Lise Öğrencilerinin Boyun Eğici Davranışlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ayşegül Marangoz

Danışman: EKREM LEVENT İLHAN

Özet:

Araştırmada amaç; spor aktivitesi yapan ve yapmayan lise öğrencilerinin boyun eğici davranış düzeylerini belirlemek ve boyun eğici davranışlarını çeşitli demografik değişkenler açısından incelemektir. Çalışmada, lise öğrencilerinin spor yapıp yapmama ve yaş, cinsiyet, anne ve babanın meslek ve eğitim durumları, anne ve babanın hayatta olup olmaması, anne babanın medeni durumları, öğrencinin kaç yıldır spor yaptığı, branşı gibi bazı değişkenler açısından boyun eğici davranış düzeyleri incelenmiştir. Araştırmanın Çalışma grubunu Van ilinde Fen Lisesi, Anadolu Öğretmen Lisesi, Anadolu Lisesi, Genel Lise ve Meslek Lisesi gibi farklı lise türlerinde öğrenim gören 152 kız, 199 erkek 351 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada tarama modelinden yararlanılmıştır. Araştırma verileri toplanırken demografik bilgileri edinmek için araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu ve boyun eğici davranış düzeyini belirlemek için, P. Gilbert ve S. Allan tarafından geliştirilen, özgün adı Submissive Acts Scale (SAS) olarak bilinen ve Şahin ve Şahin (1992) tarafından Türkçeye uyarlanan Boyun Eğici Davranışlar(BEDÖ) ölçeği kullanılmıştır. Veriler SPSS 21 programı ile analiz yapılmıştır. Bulunan sonuçlar veri olarak değerleme yapılırken istatistiksel yöntemler (Standart sapma Yöntemi, Yüzde oranlama, Sayı) kullanılmıştır. İki grup arasında bulunan verilerin niceliksel olarak karşılaştırılmasında Kruskall Whallis H testi kullanılmıştır. Farklılıklara sebep olan grubun saptanmasında ise Mann Whitney U testleri uygulanmıştır. Öğrencilerin öğrenim gördükleri lise türüne göre veriler incelendiğinde aralarında anlamlı fark olduğu görülmektedir. Öğrenciler spor yapma ve yapmama değişkenine göre incelendiğinde aralarında anlamlı fark olduğu görülmektedir. Öğrenciler cinsiyet değişkenine göre incelendiğinde aralarında anlamlı fark olduğu görülmektedir.