Matematik Öğretmen Adaylarının Bazı Matematiksel Kavramları Görselleştirme Süreçlerinin İncelenmesi: Kümeler ve Fonksiyonlar


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İLKNUR GÜLŞEN TURGUT

Danışman: Ahmet Arıkan

Özet:

Matematik ve matematik eğitiminde görselleştirme, bu alanların kendisi kadar eskidir.

Görselleştirmenin matematikteki rolüne ilişkin tartışmalar sürerken, matematiği anlamanın

özünü oluşturmada etkili olduğuna dair bir uzlaşma sağlanmıştır. Matematiksel kavramlar,

görsel ilişkilerin çeşitli yollarla temsil edilebilen zenginliğine sahiptir. Dolayısıyla

görselleştirme matematiksel kavramların ve matematiksel kavramlar arasındaki ilişkilerin

ifade edilmesinde etkili bir araçtır. Bu araştırmada matematik öğretmen adaylarının bazı

matematiksel kavramları görselleştirme süreçlerinin incelenmesi amaçlanmış ve bu

kapsamda nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını bir devlet

üniversitesinin matematik eğitimi anabilim dalı 2. yılında öğrenim gören 34 matematik

öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada matematik öğretmen adaylarına matematiksel

kavramların formal tanımları verilmiş ve onlardan bu tanımları göz önünde bulundurarak

kavramları resmetmeleri istenmiştir. Matematik öğretmen adayları, kavramlardaki ilişki ve

özellikleri çizgi ve renklerden yararlanarak temsil etmeye çalışmışlardır. Resimlerin

kavramları görsel olarak temsil etmesi bakımından uygun olup olmadığı ile ilgili sınıfta

tartışmalar yapılmıştır. Bu tartışmalar sonucunda resimleri, kavramın görsel bir temsili

olarak sınıf ve araştırmacı tarafından uygun bulunan gruplarla görüşmeler yapılmıştır.

Matematik öğretmen adaylarının resimleri ve kavramları görselleştirme süreçlerine dair

açıklamaları gömülü teorinin tekniklerinden faydalanılarak analiz edilmiş ve analiz

sonucunda matematik öğretmen adaylarının kavramların resimlerini rastgele çizmedikleri,

kavramla ilişkilendirdikleri birikimlerinden yola çıkarak çizdikleri görülmüştür. Resimlerini

temsil ve tasarım açısından kendi içinde ve diğer resimleriyle sürekli karşılaştırdıkları,

yetersiz buldukları resimlerini kısmen ya da tamamen değiştirdikleri gözlemlenmiştir. Tek

bir resimde birden fazla kavramı temsil etmeye eğilimli oldukları, kavramların bu şekilde

temsil edilmesinin daha kullanışlı olduğunu düşündükleri ortaya çıkmıştır. Matematik

öğretmen adaylarının kavramlarla ilgili diğer resimleri ya da açıklamaları ile çizdikleri

kavram resimleri arasında bazı farklılıkların olduğu görülmüştür. Kavram resimlerini

düşündüklerinden eksik veya fazla resmettikleri gözlemlenmiştir. Çizdikleri kavram

resimleri aracılığıyla kavramlar arasında ya da kavramlar ile çizdikleri resimler arasında yeni

ilişkiler keşfetmişler ve birtakım genellemelere ulaşmışlardır.

Anahtar Kelimeler : Görselleştirme, görsel temsil, resmetme, kavram resmi, gömülü teori.