Yazıca Zenginleştirilmiş Oyunun Anaokuluna Devam Eden Zihinsel Engelli Öğrencilerin Yazı Farkındalığı Becerilerine Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Merve Demir

Danışman: ARZU DOĞANAY BİLGİ

Özet:

Bu araştırmada anaokuluna devam eden hafif düzeyde zihinsel engelli öğrencilere yazı farkındalığı becerilerinin kazandırılmasında yazıca zenginleştirilmiş oyunun etkili olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırmaya yaşları 50 ile 83 aylık arasında olan hafif düzeyde zihinsel engelli üç öğrenci katılmıştır. Araştırmada tek-denekli deneysel desenlerden denekler arası yoklama denemeli çoklu yoklama deseni kullanılmıştır. Araştırmanın deney süreci başlama düzeyinin belirlenmesi, yazıca zenginleştirilmiş oyunların öğretimi ve öğretim sonu değerlendirme olmak üzere üç aşamada gerçekleştirilmiştir. Öğretim sekiz oturum şeklinde uygulanmış ve her bir oturumda bir oyun olmak üzere toplam sekiz yazıca zenginleştirilmiş oyun kullanılmıştır. Oyunlar anaokuluna devam eden öğrencilerin yaş ve performanslarına uygun oyunlardır, farklı olarak oyunların içine yazı ögeleri eklenmiş ve yazı farkındalığına yönelik öğretimsel amaçlar yerleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Okul Öncesi Dönemde Sözcük ve Yazı Farkındalığı Değerlendirme Aracı kullanılmıştır. Veriler görsel analiz yolu ile yorumlanmıştır. Araştırmanın sonucunda yazıca zenginleştirilmiş oyunların araştırmaya katılan hafif düzeyde zihinsel engelli öğrencilerin yazı farkındalığı becerilerinin gelişmesinde ve kazandıkları yazı farkındalığı becerilerini 3 ile 6 hafta arasında sürdürmelerinde etkili olduğu belirlenmiştir. Ayrıca araştırma sürecinin sonunda öğrencilerin öğretmenlerinden sosyal geçerlik verileri toplanmıştır. Yüzyüze yapılan görüşmelerde öğretmenler uygulamanın amacı, yöntemi ve sonuçlarına yönelik olumlu görüşler bildirmişler, öğrencilere sözcük gösterme, harf gösterme, yazı yönünü gösterme gibi yazı farkındalığı becerilerini kazandırmanın ilerde çocukları okuma-yazmayı daha kolay öğrenmesine hizmet edeceğini ve öğrencilerin okuma-yazma becerilerine yönelik ilgi ve tutumlarını olumlu yönde etkileyeceğini ifade etmişlerdir.