Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 48-72 aylık çocukların ahlaki değer yargıları ile yaşam kaliteleri ve ebeveynlerinin ahlaki değer yargıları arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, TEMEL EĞİTİM ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SÜMEYYE OKUMUŞ YILMAZ

Danışman: Saide Özbey

Özet:

Araştırma okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 48-72 aylık çocukların ve ebeveynlerinin ahlaki değer yargıları ile çocukların yaşam kaliteleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Bununla birlikte araştırmada, çocukların yaşam kalitelerinin çocukların demografik özelliklerine göre farklılaşıp farklılaşmadığı da incelenmiştir. Araştırma ilişkisel tarama modelindedir. Çalışmanın evrenini 2017-2018 eğitim öğretim yılında Tokat ili merkez ilçesinde bulunan köylerde dahil olmak üzere, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ve özel anaokulu ve anasınıflarında gelişim bakımından yetersizliği olmayan, 48-72 aylık çocuklar oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini evrenden tesadüfi küme örnekleme formülü kullanılarak belirlenmiş 343 çocuk ve ebeveynleri oluşturmuştur. Araştırmada, çocukların ve ailelerinin özelliklerini belirleyebilmek için araştırmacı tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu”, ebeveynlerin ahlaki değer yargılarını ölçmek için “Kişisel Değerler Envanteri”, çocukların ahlaki değer yargılarını ölçmek için “Okul Öncesi Değerler Ölçeği’’, çocukların yaşam kalitesini ölçmek için “Kiddy-KINDL Yaşam Kalitesi Ölçeği’’ kullanılmış ve veriler elde edilmiştir. Okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 48-72 aylık çocukların yaşam kaliteleri; çocukların yaşlarına, çocukların eğitime devam ettikleri süreye, çocukların devam ettikleri okul türüne, çocukların aile yapılarına, çocukların yaşadıkları yer lehine anlamlı farklılık göstermiştir (p<0.50). Araştırmaya katılan çocukların yaşam kaliteleri; çocukların

v

cinsiyetleri lehine anlamlı farklılık göstermediği bulgulanmıştır (p>0.50). Çocukların yaşam kalitesi ile ahlaki değer yargıları arasında pozitif yönde orta düzeyde bir ilişki olduğu tespit edilmiştir (p<0,01). Çocukların yaşam kaliteleri ile ebeveyninin ahlaki değerleri arasında, bununla birlikte çocukların ve ailelerinin ahlaki değerleri pozitif yönde ancak düşük düzeyde bir ilişki olduğu saptanmıştır (p<0,05).

Anahtar Kelimeler :Okul Öncesi, Çocuk, Çocuk Ahlaki Değer Yargıları, Ebeveyn Ahlaki Değer Yargıları, Çocuk Yaşam Kalitesi