İNSAN ENDOKRİN SİSTEMİNİN ÖĞRETİMİ KONUSUNDA ÇEVRİM İÇİ MATERYAL GELİŞTİRİLMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, BİYOLOJİ EĞİTİMİ ANA BİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Özge Kaygısızcan At

Danışman: Semra Mirici

Özet:

Bu çalışmanın amacı “İnsanda Endokrin Sistem” konusunda çevrim içi materyaller geliştirerek bunların öğrenme üzerindeki etkisini tespit etmek ve öğrenci ve öğretmenlerin geliştirilen çevrim içi materyaller ile ilgili görüşlerini tespit etmektir. Araştırmaya 13 11. sınıf öğrencisi ve Çankaya Bölgesi’nde bulunan liselerde görev yapan 4 biyoloji öğretmeni katılmıştır. Çalışma tek grupludur. Araştırmada nicel ve nitel veri toplama araçlarına yer verilmiştir ve araştırmanın nicel deseni zayıf deneysel desenlerden “Tek grup ön test son test deseni”dir. Nitel araştırma deseni “Eylem Çalışması”dır. Araştırmada “İnsanda Endokrin Sistem” konusunda problem senaryosu ile hazırlanan sorular, kavram haritaları, bulmacalar, karikatürler, çevrim içi testler, benzetmeler, şifrelemeler kullanılarak hazırlanan materyaller konu anlamıyla birlikte bütünsel bir hale getirilmiştir. Konuya yönelik araştırmacı tarafından başarı testi geliştirilmiştir. Ayrıca öğretmen öğrenci görüşlerini almak için yarı yapılandırılmış görüşme soruları hazırlanmıştır. Öğrenciler konuyu okulda gördükten bir ay sonra başarı testi öğrencilere ön test olarak uygulanmıştır ve ardından öğrencilere geliştirilen materyallerle ders anlatımı gerçekleştirilmiştir. Bu anlatımın üzerinden 1 ay geçtikten sonra başarı testi öğrencilere son test olarak uygulanmıştır. Bu uygulamalardan sonra öğrencilerle ve öğretmenlerle birebir yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılarak verilerin analizi içerik analizi yöntemiyle yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğrencilerin ön test ve son test sonuçlarında anlamlı fark olduğu tespit edilmiştir. Görüşme sonuçlarına göre öğrencilerin geliştirilen ders materyallerini beğendiklerini, konuyu öğrenmeye yardımcı ve kalıcı

öğrenmeyi sağladığını ifade etmişlerdir. Öğretmenler de geliştirilen materyalleri beğendiklerini derslerinde kullanacaklarını ifade etmişlerdir.

Anahtar Kelimeler : Biyoloji Eğitimi, Endokrin Sistem, Çevrim İçi Materyal