ÜSTÜN YETENEKLİ VE NORMAL GELİŞİM GÖSTEREN ÖĞRENCİLERİN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenliği, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEVDA AKBULUT İNAN

Danışman: Filiz Fatma Çolakoğlu

Özet:

Bu çalışma üstün yetenekli ve normal gelişim gösteren öğrencilerin beden eğitimi ve spor

dersine yönelik tutumlarını incelemek amacı ile yapılmıştır. Bu araştırmada tarama modeli

kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2018-2019 eğitim öğretim yılında Ankara ili merkez

ilçelerinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bulunan toplam 5 Bilim ve Sanat Merkezinde

(BİLSEM) eğitim alan üstün yetenekli öğrenci ve bu merkez ilçelerde yer alan rastgele

yöntem ile seçilen 10 devlet okulunda öğrenim gören normal gelişim gösteren öğrenciler

oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise, Bilim ve Sanat Merkezlerinde eğitim alan

141 üstün yetenekli ve devlet okullarında öğrenim gören 253 normal gelişim gösteren

toplam 394 gönüllü öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak

araştırmacı tarafından hazırlanan ve katılımcıların demografik bilgilerini belirlemek

amacıyla kullanılan Kişisel Bilgi Formu ve araştırmanın amacına uygun olarak belirlenen

Kalemoğlu Varol, Ünlü, Erbaş ve Sünbül (2016) tarafından Türkçeye uyarlanan 16 maddelik

bilişsel ve duyuşsal olmak üzere iki faktörden oluşan “Beden Eğitimi Dersi Tutum Ölçeği”

kullanılmıştır. Üstün yetenekli öğrencilerden ve normal gelişim gösteren öğrencilerden

toplanan verilerin dağılımlarına ilişkin normallik varsayımlarının test edilmesinde

Kolmogorov-Smirnov Z testi kullanılmıştır. Bu bağlamda normallik varsayımı

sağlamadığından dolayı karşılaştırmalarda nonparametrik istatistik tekniklerinden

yararlanılmıştır. Öğrencilerin demografik özellikleri içerisinden iki grup olan değişkenlere

göre tutum ölçeğinin geneli ve alt faktörlerinden aldıkları puanlar arasındaki farklılığa

Mann-Whitney U Testi analizi ile bakılmıştır. Öğrencilerin demografik özellikleri

içerisinden ikiden fazla grup olan değişkenlere göre tutum ölçeğinin geneli ve alt

vii

faktörlerinden aldıkları puanlar arasındaki farklılığa Kruskal-Wallis H testi ile bakılmıştır.

Aynı zamanda Kruskal-Wallis H testinde anlamlı farklılık çıkması durumunda gruplararası

karşılaştırmalarda Mann-Whitney U testi kullanılarak hangi gruplararasında fark olduğu

tespit edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, üstün yetenekli öğrencilerin ve normal gelişim

gösteren öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine yönelik bilişsel tutumları ve genel

tutumları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu, duyuşsal tutumlar arasında ise

anlamlı farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Üstün yetenekli öğrencilerin bilişsel ve genel

tutum puanlarının, normal gelişim gösteren öğrencilerin bilişsel ve genel tutum puanlarından

daha düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler : Beden Eğitimi, Spor, Üstün Yetenek, Tutum