Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenliği, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SEVDA AKBULUT İNAN
Danışman: Filiz Fatma Çolakoğlu
Özet:
Bu çalışma üstün yetenekli ve normal gelişim gösteren öğrencilerin beden eğitimi ve spor
dersine yönelik tutumlarını incelemek amacı ile yapılmıştır. Bu araştırmada tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2018-2019 eğitim öğretim yılında Ankara ili merkez
ilçelerinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bulunan toplam 5 Bilim ve Sanat Merkezinde
(BİLSEM) eğitim alan üstün yetenekli öğrenci ve bu merkez ilçelerde yer alan rastgele
yöntem ile seçilen 10 devlet okulunda öğrenim gören normal gelişim gösteren öğrenciler
oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise, Bilim ve Sanat Merkezlerinde eğitim alan
141 üstün yetenekli ve devlet okullarında öğrenim gören 253 normal gelişim gösteren
toplam 394 gönüllü öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak
araştırmacı tarafından hazırlanan ve katılımcıların demografik bilgilerini belirlemek
amacıyla kullanılan Kişisel Bilgi Formu ve araştırmanın amacına uygun olarak belirlenen
Kalemoğlu Varol, Ünlü, Erbaş ve Sünbül (2016) tarafından Türkçeye uyarlanan 16 maddelik
bilişsel ve duyuşsal olmak üzere iki faktörden oluşan “Beden Eğitimi Dersi Tutum Ölçeği”
kullanılmıştır. Üstün yetenekli öğrencilerden ve normal gelişim gösteren öğrencilerden
toplanan verilerin dağılımlarına ilişkin normallik varsayımlarının test edilmesinde
Kolmogorov-Smirnov Z testi kullanılmıştır. Bu bağlamda normallik varsayımı
sağlamadığından dolayı karşılaştırmalarda nonparametrik istatistik tekniklerinden
yararlanılmıştır. Öğrencilerin demografik özellikleri içerisinden iki grup olan değişkenlere
göre tutum ölçeğinin geneli ve alt faktörlerinden aldıkları puanlar arasındaki farklılığa
Mann-Whitney U Testi analizi ile bakılmıştır. Öğrencilerin demografik özellikleri
içerisinden ikiden fazla grup olan değişkenlere göre tutum ölçeğinin geneli ve alt
vii
faktörlerinden aldıkları puanlar arasındaki farklılığa Kruskal-Wallis H testi ile bakılmıştır.
Aynı zamanda Kruskal-Wallis H testinde anlamlı farklılık çıkması durumunda gruplararası
karşılaştırmalarda Mann-Whitney U testi kullanılarak hangi gruplararasında fark olduğu
tespit edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, üstün yetenekli öğrencilerin ve normal gelişim
gösteren öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine yönelik bilişsel tutumları ve genel
tutumları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu, duyuşsal tutumlar arasında ise
anlamlı farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Üstün yetenekli öğrencilerin bilişsel ve genel
tutum puanlarının, normal gelişim gösteren öğrencilerin bilişsel ve genel tutum puanlarından
daha düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler : Beden Eğitimi, Spor, Üstün Yetenek, Tutum