Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: BÜŞRA ÇANKAYA
Danışman: Sönmez Girgin
Özet:
Bu araştırmanın amacı; mobil artırılmış gerçeklik uygulamalarının ortaöğretim öğrencileri
Fen Bilimleri dersi başarı, tutum ve motivasyonlarına etkisini incelemektir. Mobil artırılmış
gerçeklik uygulaması kullanılarak; öğrencilerin, Fen bilimleri dersi başarılarını ve Fen
bilimleri dersine karşı ilgilerini artırmak, öğrencileri derse karşı daha motive etmek, gök
cisimleri ve gök bilimi ile ilgili önemli kavramlar hakkında bilgi vermek, uzay
araştırmalarında kullanılan araçların tanıtmak amaçlanmıştır. Araştırmada ön test-son test
kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2016-2017
eğitim-öğretim yılında Ankara’da bir ortaokulda öğrenim gören 7. sınıftaki 60 öğrenci (deney
grubu 30 öğrenci, kontrol grubu 30 öğrenci) oluşturmaktadır. ‘Dünya ve Evren’ konusu her
iki gruba da yapılandırmacı yaklaşıma uygun olarak hazırlanan ders etkinlikleri ile
anlatılmıştır. Kontrol grubunda, akıllı tahta sunusu yardımıyla düz anlatım yöntemi ve sorucevap
tekniği kullanılmıştır. Deney grubunda ise, kontrol grubunda kullanılan öğretim yöntem
ve tekniklerine ek olarak artırılmış gerçeklik uygulaması kullanılmış ve gösteri tekniğinden
yararlanılmıştır. Her iki grupta da öğretim araştırmacı tarafında yürütülmüş, haftalık 4 ders
saatinden toplamda 4 hafta sürmüştür. Deney gruplarına başarı testi, ön test ve son test olarak
uygulanmıştır. Ardından hem deney hem kontrol grubundaki öğrencilere ders ile ilgili tutum
ölçeği ve motivasyon ölçeği verilmiştir. Deney grubundaki öğrencilere ise artırılmış gerçeklik
vi
uygulaması ile ilgili tutum ölçeği verilmiştir. Verilerin analizi SPSS 22 istatistik programı
kullanılarak yapılmıştır. Analiz öncesinde, t-testinin normallik varsayımı, Kolmogorov-
Smirnov testi ve Shapiro Wilk testi ile test edilmiştir. Uygulama öncesi her iki gruba da başarı
testi, ön test olarak uygulanmıştır. İşlem gruplarında ön test sonuçları ilişkisiz örneklem t-testi
ile analiz edilmiştir. Yapılan analiz sonucunda deney ve kontrol grubu öğrencilerinin ön test
ortalamalarının istatistiksel anlamda denk olduğu görülmüştür. İşlem grupları, ön test
ortalamaları açısından denk oldukları için son test ve ön test ortalamaları ilişkisiz örneklem ttesti
ile karşılaştırılmıştır. Bu testler sonucunda, deney ve kontrol gruplarının ön test ve son
test ortalamaları arasında istatiksel açıdan anlamlı bir farkın var olduğu belirlenmiştir. Bu
farklılık deney grubu lehinedir. Deney grubu öğrencilerinin son test ortalamalarının, kontrol
grubu öğrencilerinin son test ortalamalarından yüksek olduğu gözlemlenmiştir. Bu durumda
artırılmış gerçeklik uygulamasının, öğrencilerin Fen Bilimleri dersi başarısını artırdığı
söylenebilir. Artırılmış gerçeklik uygulaması, öğrencilerin uzayı ve evreni daha yakından
tanımasını, güneş sistemini öğrenmelerini, gezegenlerin genel özelliklerini bilmelerini, uzay
araçlarını tanımalarını ve uzay araçlarının çeşitliliğini görmelerini, gezegenleri Güneş’e
yakınlıklarına göre sıralama becerileri kazanmalarını sağlamıştır. Ayrıca hem deney hem
kontrol grubuna verilen tutum ölçeği ve motivasyon ölçeği veri analizlerine göre, artırılmış
gerçeklik uygulaması öğrencilerin, derse ve konuya yönelik tutum ve motivasyonlarını
artırmıştır.
Anahtar Kelimeler: Artırılmış gerçeklik, teknoloji, dünya ve evren