Artırılmış gerçeklik uygulamalarının ortaöğretim öğrencilerinin fen bilimleri dersi başarı, tutum ve motivasyonuna etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BÜŞRA ÇANKAYA

Danışman: Sönmez Girgin

Özet:

Bu araştırmanın amacı; mobil artırılmış gerçeklik uygulamalarının ortaöğretim öğrencileri

Fen Bilimleri dersi başarı, tutum ve motivasyonlarına etkisini incelemektir. Mobil artırılmış

gerçeklik uygulaması kullanılarak; öğrencilerin, Fen bilimleri dersi başarılarını ve Fen

bilimleri dersine karşı ilgilerini artırmak, öğrencileri derse karşı daha motive etmek, gök

cisimleri ve gök bilimi ile ilgili önemli kavramlar hakkında bilgi vermek, uzay

araştırmalarında kullanılan araçların tanıtmak amaçlanmıştır. Araştırmada ön test-son test

kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2016-2017

eğitim-öğretim yılında Ankara’da bir ortaokulda öğrenim gören 7. sınıftaki 60 öğrenci (deney

grubu 30 öğrenci, kontrol grubu 30 öğrenci) oluşturmaktadır. ‘Dünya ve Evren’ konusu her

iki gruba da yapılandırmacı yaklaşıma uygun olarak hazırlanan ders etkinlikleri ile

anlatılmıştır. Kontrol grubunda, akıllı tahta sunusu yardımıyla düz anlatım yöntemi ve sorucevap

tekniği kullanılmıştır. Deney grubunda ise, kontrol grubunda kullanılan öğretim yöntem

ve tekniklerine ek olarak artırılmış gerçeklik uygulaması kullanılmış ve gösteri tekniğinden

yararlanılmıştır. Her iki grupta da öğretim araştırmacı tarafında yürütülmüş, haftalık 4 ders

saatinden toplamda 4 hafta sürmüştür. Deney gruplarına başarı testi, ön test ve son test olarak

uygulanmıştır. Ardından hem deney hem kontrol grubundaki öğrencilere ders ile ilgili tutum

ölçeği ve motivasyon ölçeği verilmiştir. Deney grubundaki öğrencilere ise artırılmış gerçeklik

vi

uygulaması ile ilgili tutum ölçeği verilmiştir. Verilerin analizi SPSS 22 istatistik programı

kullanılarak yapılmıştır. Analiz öncesinde, t-testinin normallik varsayımı, Kolmogorov-

Smirnov testi ve Shapiro Wilk testi ile test edilmiştir. Uygulama öncesi her iki gruba da başarı

testi, ön test olarak uygulanmıştır. İşlem gruplarında ön test sonuçları ilişkisiz örneklem t-testi

ile analiz edilmiştir. Yapılan analiz sonucunda deney ve kontrol grubu öğrencilerinin ön test

ortalamalarının istatistiksel anlamda denk olduğu görülmüştür. İşlem grupları, ön test

ortalamaları açısından denk oldukları için son test ve ön test ortalamaları ilişkisiz örneklem ttesti

ile karşılaştırılmıştır. Bu testler sonucunda, deney ve kontrol gruplarının ön test ve son

test ortalamaları arasında istatiksel açıdan anlamlı bir farkın var olduğu belirlenmiştir. Bu

farklılık deney grubu lehinedir. Deney grubu öğrencilerinin son test ortalamalarının, kontrol

grubu öğrencilerinin son test ortalamalarından yüksek olduğu gözlemlenmiştir. Bu durumda

artırılmış gerçeklik uygulamasının, öğrencilerin Fen Bilimleri dersi başarısını artırdığı

söylenebilir. Artırılmış gerçeklik uygulaması, öğrencilerin uzayı ve evreni daha yakından

tanımasını, güneş sistemini öğrenmelerini, gezegenlerin genel özelliklerini bilmelerini, uzay

araçlarını tanımalarını ve uzay araçlarının çeşitliliğini görmelerini, gezegenleri Güneş’e

yakınlıklarına göre sıralama becerileri kazanmalarını sağlamıştır. Ayrıca hem deney hem

kontrol grubuna verilen tutum ölçeği ve motivasyon ölçeği veri analizlerine göre, artırılmış

gerçeklik uygulaması öğrencilerin, derse ve konuya yönelik tutum ve motivasyonlarını

artırmıştır.

Anahtar Kelimeler: Artırılmış gerçeklik, teknoloji, dünya ve evren