Üniversite öğrencilerinin aleksitimi düzeyleri vebağlanma stilleri ile sosyal medya bağımlılıklarıarasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: RAVZA NUR EZER

Danışman: SAFİYE SARICI BULUT

Özet:

Bu çalışmada; duyguları tanımada ve ifade etmede güçlük anlamına gelen aleksitimi ve bireyin yaşamın ilk yıllarında kendisine bakım verenle kurduğu bağın türünü tanımlayan bağlanma stillerinin sosyal medya bağımlılığıyla ilişkileri incelenmiştir. Çalışmanın, çocukların erken dönemde aileleri ile yakın ilişkiler geliştirmesinin gelecekteki aleksitimik davranışları ile sorunlu sosyal medya kullanımı arasındaki ilişkiyi göstermesi açısından literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Çalışmada insanların yaşamında birçok probleme yol açan ve son dönemde gözle görülür derecede artan sosyal medya bağımlılığı çok boyutlu olarak ele alındığı için araştırma bulgularının rehberlik ve psikolojik danışma faaliyetlerinde başvurulacak nitelikte olduğu düşünülmektedir. Araştırma yöntemi betimsel tarama niteliğindedir. Çalışmanın örneklemini Gazi ve Gaziantep Üniversitelerinde öğrenim görmekte olan 255’i kadın (%61,2), 98’ i erkek (%38.8), toplam 353 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmada katılımcılara veri toplama araçları olarak Kişisel Bilgi Formu, Toronto Aleksitimi Ölçeği (TAÖ), Yakın İlişkilerde Yaşantılar Envanteri (YİYE) ve Sosyal Medya Bağımlılık Ölçeği (SBÖ) uygulanmıştır. Veriler SPSS-22 paket programında analiz edilmiş olup, pearson korelasyon momentler çarpımı ve çoklu regresyon analizlerinden faydalanılmıştır. Çalışmanın sonucunda SBÖ ölçeğinden yüksek puan alan bireylerin, TAÖ’den de yüksek puan aldıkları ve sosyal medya bağımlılığı ile aleksitimi düzeyleri arasında pozitif ilişki olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Ayrıca diğer bir bulgu olarak SBÖ ölçeğinden yüksek puan alan bireylerin daha çok güvensiz (korkulu) bağlanma örüntüsüne sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır