Viyolonsel Eğitiminde Aksak Usûllü Eserlerin Seslendirilmesine Yönelik Uygulamaların Öğrenci Performansına Etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TANER TOPALOĞLU

Danışman: Şebnem Yıldırım Orhan

Özet:

Bu çalışmada, Eğitim Fakültelerinin Güzel Sanatlar Eğitimi Müzik Eğitimi Anabilim Dalı

viyolonsel eğitiminde aksak usûllü Türk halk müziği kaynaklarının (eser veya etüt)

kullanım durumlarını ortaya koymak ve viyolonsel için düzenlenmiş aksak usûllü

türkülerin seslendirilmesine yönelik verilen eğitimin, öğrencilerin teknik, müzikal ve genel

seslendirme performansına olan etkilerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın

amacı doğrultusunda nitel ve nicel yöntemlerin kullanıldığı karma model tercih edilmiştir.

Bu doğrultuda hem nitel hem nicel yöntemlerden yararlanılmış ve nicel yöntemin daha

baskın olduğu, nitel yöntemin ise daha çok nicel verileri desteklediği bir yapı

tasarlanmıştır. İki basamakta gerçekleşen çalışmanın birinci basamağında, konunun

temellendirilmesi için "durum çalışması deseni" kullanılmış ve bu basamaktaki

araştırmanın çalışma grubunu, müzik eğitimi anabilim dalı viyolonsel eğitimi alanında

görev yapan ve araştırmaya gönüllü olarak katılan 13 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Bu

öğretim elemanlarına yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanarak konuya ilişkin

görüşlerine başvurulmuştur. Araştırmanın ikinci basamağında, nicel yöntem dahilinde

deneysel işlem gerçekleştirilmiş ve deneysel işlemde öntest-sontest kontrol gruplu seçkisiz

desenden yararlanılmıştır. Nicel araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 öğretim yılı Gazi

Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim

Dalında öğrenim gören toplam 10 viyolonsel öğrencisi oluşturmaktadır. Deneysel

çalışmada deney grubuna 8 haftalık bir eğitim programı uygulanırken kontrol grubu rutin

derslerine devam etmişlerdir. Deneysel çalışma sonunda deney ve kontrol grubunun öntestsontest

puan ortalamaları alınarak performans gelişim düzeyleri ölçülmüştür. Ayrıca

deneysel çalışmada aksak usûllü türkülerin seslendirilmesine yönelik verilen eğitimin

değerlendirilmesine ilişkin deney grubu öğrencilerinin görüşlerine başvurulmuştur.

Çalışmanın nitel bölümünde, öğretim elemanları ve öğrenciler ile yapılan görüşmeler

sonucunda elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuş ve bu veriler belli temalar

altında tablolaştırılarak betimlenmeye çalışılmıştır. Nicel bölüme ilişkin veriler ise

araştırmacı tarafından geliştirilen derecelendirilmiş puanlama anahtarı ölçeği ile üç alan

uzmanı değerlendirmeleri sonucunda toplanmış ve verilerin analizinde SPSS 17.0

programından yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, viyolonsel eğitiminde kullanılan

aksak usûllü Türk halk müziği kaynaklarının (eser veya etüt) sayısal olarak yetersiz

olduğu, kısıtlı sayıda olan mevcut repertuarın öğrencilerin seviyelerine uygun olmadığı ve

bu kaynakların sayısının artırılması gerektiği anlaşılmaktadır. Deneysel çalışma sürecinde

deney grubuna verilen eğitimin öğrencilerinin aksak usûllü türküleri teknik, müzikal ve

genel boyutta seslendirme performansını anlamlı düzeyde artırdığı görülmüş olup, ayrıca

deney grubu öğrencilerinin görüşleri doğrultusunda, deneysel işlemin öğrencilerin

çoğunluğunda aksak usûllü türküleri seslendirmeye yönelik motivasyon artışı sağladığı,

müzikaliteyi geliştirdiği, teknik gelişime olumlu katkılar sağladığı ve teknik katkılarının

sırasıyla pozisyon geçişi, temiz ses basma, yay hakimiyeti olduğu yönünde sonuçlara da

ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler : Viyolonsel Eğitimi, Aksak Usûl, Türkü, Türk halk müziği, Öğrenci

performansı