Postmodern Sanatın İmge Stratejileri


Tezin Türü: Sanatta Yeterlik

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Durdu Meltem Durna Zerek

Danışman: MEHMET YILMAZ

Özet:

Postmodern Sanatın İmge Stratejileri başlığı altında ele alınan tez çalışması, postmodernizm tartışmaları hakkında sanatsal literatürde rastladığımız çok sayıda bilimsel çalışmaların oluşturduğu mantıksal birikiminin resim sanatı bağlamında yalınlaştırılmasını amaçlamıştır. Yalınlaştırılarak ulaşılan postmodernizmin karakteristik kimliğini dikkate alan resim denemeleri yapılmıştır. Bu denemelerin yapılmasının nedeni, kuramsal söylemi görsel söyleme dönüştürmek olmuştur. Özetle, postmodernizmin resim sanatı bağlamındaki düşünselliği, resim sanatı uygulaması içinde işaretlemek amaçlanmıştır. Tez çalışması kapsamında postmodernizmin savlarını, modernizm savlarıyla karşılaştırmalı olarak ele alan bölümler yer almaktadır. Bu bölümler birbirleriyle farklı düşüncelerde bulunan kuramcıların görüşlerinden derlenmiştir. Araştırmanın uygulamalı bölümünde; araştırmacı kendi resim denemelerini postmodern düşünce doğrultusunda kurgulayarak tamamladığı 11 çalışma ile sunmuştur. Söz konusu çalışmalar, postmodern pencereden bakılarak analiz edilmiş, çalışmaların bütününde çok sayıda postmodern düşüncenin resmin içinde yer alma biçimi ve yöntemi gösterilmiştir. Böylece tez çalışması, literatür taramaya dayalı derleme bölümü ve deneysel uygulama bölümü olmak üzere iki ayrı yöntem bileşkesinde gerçekleşmiştir. Modernizm ve postmodernizm tartışmalarının sürdüğü günümüzde bütünüyle postmodernizmin sonuçlanmış bir durum ve dönemi kapsamadığı görülmüş, tartışmaların büyük ölçüde modernist ve postmodernist taraftarlar açısından üretilen yeni dayanaklarla, özellikle küreselleşme kavramının da eklemlenmesiyle yeni boyutlar kazanmıştır. Günümüzde postmodern sonrası üzerine geliştirilen kuramsal tartışmalarda da postmodern sürecin küreselleşmeyle güçlenerek dönüştüğünü savunan düşüncelere sıklıkla rastlanmaktadır. Elde edilen verilerde uygarlığın gelinen noktasında modern, postmodern ve küreselleşmenin aynı potada ayrı ayrı savlarla aynı sanat evreninde varolmayı birkaç onlu yıl daha sürdüreceği sonucuna varılmıştır. Çalışmanın deneysel uygulamalı bölümünde de postmodern uygulamaların resim pratiğinde sonsuz deneme olanağı sağladığı, ancak bu denemelerin sanatsal niteliğinin tekil bir bakış açısıyla yargılanmasının olanaksız olduğu görülmüştür.