BEDEN EGİTİMİ DERSİ VE FAALİYETLERİNİN İLKÖGRETİM SEKİZİNCİ SINIF ÖGRENCİLERİNİN SOSYAL GELİSİM SÜRECİNE ETKİSİ (Yozgat İli Örnegi )


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: M.Bugra BÜYÜKÖZDEMİR

Danışman: ERDOĞAN YILMAZ

Özet:

Bu arastırmada; beden egitimi dersi ve faaliyetlerinin Yozgat ilinde okuyan ilkögretim sekizinci sınıf ögrencilerinin sosyal gelisim sürecine etkisi ölçülmüs ve incelenmistir. Arastırmanın örneklemini 2006 2007 egitim ögretim yılında Yozgat ili merkezinde bulunan on ilkögretim okulu olusturmustur. Arastırma bu okullarda okuyan sekizinci sınıf ögrencileri üzerinde yürütülmüstür. Anket; 240 'ı erkek ögrenci, 166'sı kız ögrenci toplam 406 ögrenciye uygulanmıstır. Elde edilen verilerin, basit frekans dagılımları ve yüzdeleri yapılmıstır. Anketin geçerlilik ve güvenilirligi için ikili korelasyon (Intraclass Correlatıon Coeffıcıents) degerlerine bakılmıstır. Her bir soru için ICC verileri 1.00 derecesine yakın oldugundan anket uygulanmıstır. Yapılan çalısma sonucunda, ögrencilerin çok büyük bir kısmı haftalık beden egitimi ders saatinin yetersiz oldugu yönünde görüs bildirmistir. Ögrencilerin mevcut olan haftalık beden egitimi ders saatinin arttırılması görüsünde oldugu görülmüstür. Diger bir taraftan ise ögrencilerden önemli bir çogunluk, beden egitimi dersinin kendilerini sportif branslara yönlendirdigi düsüncesini tasımaktadır. Buna göre beden egitimi dersinin sportif branslara yönlendirici özelligi oldugunu söylemek mümkündür. Yapılan arastırma ile ögrencilerin çok büyük bir çogunlugunun beden egitimi dersine karsı olumlu tutum besledigi ve derse katılmaya istek duydugu belirlenmistir. Ancak, erkek ögrencilerin kız ögrencilere oranla daha istekli oldugu görülmüstür. Ayrıca arastırmaya katılan ögrencilerin çok önemli bir kısmı beden egitimi dersinin kendilerine sosyal kazanımları oldugu yönünde görüs bildirirken, gene büyük bir kısmı beden egitimi dersi aracılıgıyla arkadaslarının bilmedikleri özelliklerini ögrendigi hakkında fikir bildirmistir. Ögrencilerin çogunlugu gördükleri mevcut dersler içerinde paylasma duygularının en çok ortaya çıktıgı ve kendilerini en rahat ifade edebildikleri ders olarak da beden egitimi dersini göstermislerdir.