Lise Öğrencilerinin Öğrenme Stilleri ile İngilizce Dersine Yönelik Tutumları Arasındaki İlişki


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Başak GÖKMEN

Danışman: Gürcü Erdamar

Özet:

Bu çalışmada, lise öğrencilerinin öğrenme stilleri ile İngilizce dersine yönelik tutumlarının belirlenmesi ve aralarındaki ilişkinin cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenleri açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada iki değişken arasındaki ilişki tespit edilmeye çalışıldığından araştırmanın yöntemi ilişkisel tarama modelinde tasarlanmıştır. Çalışma İstanbul İli Beşiktaş İlçesinde Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı bir devlet lisesinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini 2019-2020 eğitim-öğretim yılında bir devlet lisesinde öğrenim gören 316 öğrenci oluşturmuştur. Lise öğrencilerinin öğrenme stillerini belirlemek amacıyla Kolb (1985) tarafından geliştirilen ve Aşkar ve Akkoyunlu (1993) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Öğrenme Stilleri Envanteri kullanılmıştır. Lise öğrencilerin İngilizce dersine yönelik tutumları ise Güven ve Uzman (2006) tarafından “Coğrafya Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” olarak geliştirilen ve daha sonra Kırkız (2010) tarafından İngilizce dersine uyarlanarak oluşturulan İngilizce Dersine Ait Tutum Ölçeği kullanılarak tespit edilmiştir. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, frekans ve yüzde, t testi ve tek yönlü ANOVA kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre lise öğrencilerinin hem cinsiyet hem de sınıf düzeylerine göre en fazla “Ayrıştıran”, en az “Değiştiren” öğrenme stiline sahip oldukları saptanmıştır. Öğrencilerin yarısının İngilizce dersine yönelik tutumu yüksektir. Ayrıca kız, 12. Sınıf ve “Değiştiren” ile “Yerleştiren” öğrenme stiline sahip öğrencilerin İngilizce dersine yönelik tutumlarının daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin farklı öğrenme stillerine sahip öğrencileri dikkate alarak bir öğretim ortamı oluşturmaları, konu seçiminde hem kız hem de erkek öğrencilerin ilgi ve ihtiyaçlarına yönelik düzenlemeler yapmaları, her sınıf seviyesinde öğrencilerin İngilizceyi daha fazla kullanmalarına imkân sağlayacak öğretim ortamlarını oluşturmaları öğrencilerin öğrenmeye ve İngilizceye yönelik olumlu tutum geliştirmelerini sağlayacak öneriler arasında yer almaktadır.

Anahtar Kelimeler: Öğrenme stilleri, tutumlar, cinsiyet, sınıf düzeyi, İngilizce dersi, lise öğrencileri