Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, HEMŞİRELİK ANABİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: DİLEK KACAR
Danışman: Sultan Ayaz Alkaya
Özet:
Araştırma geleneksel çocuk oyunlarının internet bağımlılığı, sosyal beceri ve stres
düzeyine etkisini belirlemek amacıyla ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel tasarım
ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini iki ortaokulda öğrenim gören beşinci ve
altıncı sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Müdahale grubunda 20 ve kontrol grubunda 22
olmak üzere toplam 42 öğrenci araştırmaya dahil edilmiştir. Verilerin toplanmasında
‘kişisel bilgi formu’, ‘aile-çocuk internet bağımlılık ölçeği’, ‘sosyal becerileri
değerlendirme ölçeği’, ‘sosyal beceri ölçeği’ ve ‘çocuklarda (8-11 yaş) algılanan stres
ölçeği’ kullanılmıştır. Müdahale grubuna sekiz haftalık geleneksel çocuk oyunu
uygulanmıştır. Her iki grupta öğrenciler arasında cinsiyet, sınıf, baba öğrenim düzeyi, aile
tipi, gelir düzeyi gibi sosyodemografik özellikler açısından istatiksel olarak anlamlı fark
olmadığı bulunmuştur (p > 0,05). Ön testte müdahale ve kontrol grubu arasında internet
kullanım süresi, sosyal beceriler ve stres düzeyi açısından anlamlı bir fark olmadığı (p >
0,05), son testte günlük ve haftalık internet kullanım süresi, sosyal beceriler açısından
istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu (p < 0,05), ancak stres düzeyi açısından istatistiksel
olarak anlamlı bir fark olmadığı belirlenmiştir (p > 0,05). Araştırma bulgularına göre,
geleneksel çocuk oyunlarının internet kullanımının azaltılmasında, sosyal becerilerin
artırılmasında etkili olduğu ancak stres düzeyini etkilemediği sonucuna ulaşılmıştır. Bu
nedenle okul sağlığı hemşireleri çocukların sağlığın korunması ve geliştirilmesinde
geleneksel çocuk oyunlarını kullanabilirler.
Bilim Kodu : 1032.5
Anahtar Kelimeler : Geleneksel oyunlar, Sosyal beceri, İnternet bağımlılığı, Stres,
Çocuk, Hemşirelik