Türkiye Demiryolu Ağında Yük Cinslerine Göre Başlangıç-Bitiş Taşıma Karakterizasyonu Ve Modellenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Gunay Abbas Ahmed Ahmed

Danışman: HİKMET BAYIRTEPE

Özet:

Türkiye Demiryolu Ağında Yük Cinslerine Göre Başlangıç-Bitiş Taşıma Karakterizasyonu ve modellenmesi, yük cinsi ana gruplarına göre farklı zaman dilimleri için başlangıç- bitiş (O-D) etütleri ve modelleme yapılması amaçlanmaktadır. Bu çalışma ile Türkiye için şehirlerarası yük taşıması tahmin edilmeye çalışılmıştır. O-D bazındaki modellemeler ulaştırma politikası paralelinde mevcut güzergahının performans ölçümlerini ortaya çıkararak operasyonel plan ve politikaları destekleyecek önemdedir. Bu tez çalışmasında, taşman 11 ana yük gruplan eşya cinslerine göre T.C.D.D.'nin belirlenen ana gruplar bazında 2002-2010 yılları arası türetilerek analiz edilmiş, modellenerek temel yük taşıma karakteri elde edilmeye çalışılmıştır. Bu tez çalışması ile mevcut veriler ve etütler kullanılarak, Türkiye için istasyonlar arası yük taşımasını veren ulusal Başlangıç-Bitiş matrisi elde edilmiştir. Elde edilen matrislerde birebir veriler kullanılmıştır, karayolunun ampirik matrisinden farklıdır. Elde edilen ve veritabanımız olan yeni matrislerini kullanılarak bölgelerin oluşturduğu yük miktarları sosyoekonomik ve demografik değişkenlere bağlı olarak istasyonlar arasında ki mevcut ilişkilerin karakteriza etmiştir. İstasyonlann ürettiği ve çektiği yük miktarları geleneksel çekim modeli kullanılarak istasyonlar arası dağıtılmıştır. Elde edilen başlangış-bitiş matrisi ile modelden elde edilen başlangıç-bitiş matrisi kıyaslanarak çekim modeline herhangi bir kalibrasyonu yapılmamıştır, çünkü her bir istasyon ve her bir yük grubu için üretilen ve çekilen yük taşımalan eşittir. Bu yolla, altyapı ekonomik ömür nedeniyle gereken acil bakım onarım, plan ve programlarına ve ihtiyaç halindeki yeni güzergah veya bağlantı ihtiyaçlarının tespiti ve ihtiyacın giderilmesi için önceliklerin belirlenmesinde taşıma talep ve arz performansına göre ücretlendirme, yükleme/boşaltma depo vb işletim politikalannın matematiksel bir temelde desteklenmesi sağlanacaktır.