PISA 2015 matematik ve fen bilimleri alt testlerinde değişen madde fonksiyonunun Rasch Ağacı yöntemiyle belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TURGUT DAŞKIN

Danışman: İSMAİL KARAKAYA

Özet:

Bu araştırmanın amacı, Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA) 2015 fen bilimleri ve matematik alt testlerindeki maddelerin ülke, sınıf ve cinsiyete göre değişen madde fonksiyonu (DMF) içerip içermediğini incelemektir. Araştırmada olası DMF’nin tespit edilmesinde Rasch Ağacı (Raschtree) Yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın verileri, PISA 2015'e katılan Türkiye, ağırlıklı alan olan fen okuryazarlığı puanları ortalamasına göre yapılan sıralamada Türkiye’nin bir sıra önünde yer alan Arnavutluk ve Türkiye’nin bir sıra arkasında yer alan Trinidad ve Tobagolu öğrencilerin fen bilimleri ve matematik alt testlerine verdiği yanıtlardan oluşmaktadır. Uygulamaya katılan öğrencilerin 7. sınıftan 12. sınıfa kadar öğrencilerden oluştuğu görülmektedir. Bu araştırmada uygulamaya katılan öğrencilerin büyük bölümünü oluşturan 9. ve 10. sınıf öğrencilerinin verileri kullanılmıştır. Analiz sonuçları incelendiğinde, hangi maddelerin hangi gruplar için daha kolay veya daha zor olduğu Rasch ağacı yöntemi ile grafikler ve madde güçlük düzeylerinin karşılaştırılması ile bulunmuştur. Yapılan analizler sonucunda fen bilimleri alt testinde 9 maddede, matematik alt testinde 3 maddede DMF olduğu tespit edilmiştir. Bu maddelerin tamamı ülke değişkenine göre öncelikli olarak DMF özelliği göstermektedir.